• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattenpump trasig i portugal

AlabamaSlama

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
42288
Medlemskap
2025
Hej

Vår vattenpump har slutat att fungera, har bytt säkring utan att det hjälpte.
Det är på en sunliving från 2022. ("Adria tillverkad")
Tilläggas ska att barnen har kommit åt kranarna vid 2-3 tillfällen så pumpen har stått på och torr körts. Antar att den nu är förbrukad.
Sökes tips på vart jag kan få tag på en ny, så jag kan byta den. Såg att det finns Adria återförsäljare i närheten ska försöka vända mig dit i första hand. Vi ska vidare in i Spanien bör finnas ytterligare återförsäljare där.

Mvh

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Det är säkert en tryckpump (som adria har) av märket Lilie. Lättast är att hitta en med samma anslutningar, och beroende på placering, likvärdiga mått (jag fick göra en ny hållare när jag bytte pump då den var högre än original) Kolla vart den sitter, märke och anslutningar. Om det är Lilie så är det en tysk leverantör och du kolla vilka återförsäljare de har på deras web. En Lilie skall det klara av att köra torr, så kolla först att det finns spänning till pumpen. Lycka till

Senast ändrad:

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025
Hej

Vår vattenpump har slutat att fungera, har bytt säkring utan att det hjälpte.
Det är på en sunliving från 2022. ("Adria tillverkad")
Tilläggas ska att barnen har kommit åt kranarna vid 2-3 tillfällen så pumpen har stått på och torr körts. Antar att den nu är förbrukad.
Sökes tips på vart jag kan få tag på en ny, så jag kan byta den. Såg att det finns Adria återförsäljare i närheten ska försöka vända mig dit i första hand. Vi ska vidare in i Spanien bör finnas ytterligare återförsäljare där.

Mvh
Fotografera pumpen med betecknngar så blir dett lättare att hitta rätt

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
En dränkpump kan väl gå torr. Det är ju bara en "propeller".
Nej, oftast inte. Motoraxeln som "propellern" sitter på passerar då genom en tätning som skall hindra vatten från att tränga in i motorn. På många dränkpumpar skadas den tätningen om man kör torrt en längre stund. Vatten i elmotorer brukar inte vara så bra....

Det finns kanske undantag som har en säkrare konstruktion men i husbilar är det i allmänhet inte de dyrare varianterna man hittar.

AlabamaSlama

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
42288
Medlemskap
2025
Tack för alla svar,
Jag hitta en Adria återförsäljare i Vigo, de påstår att de har flertalet pumpar.
Dock ingen tid på verkstad förens i slutet av Juli, så får byta skiten själv.
När jag är på plats så sliter jag ut den gamla å ser om de kan hjälpa mig hitta en som passar.

Mvh

Toppen