• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump startar ej

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej
Jag har monterat toaventilation, trycker på spolning men inget händer, kollar kranarna, alla står öppna men ingen pump som går, har för mig att jag stängt av vattenpumpen men kommer inte ihåg hur jag gjorde, bilen är ny för mig, Dethleffs Advantage i 7501 -18, all ström är på lampor lyser och så, nån som vet?
Lennart
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, lite beroende av toamodell men eftersom du har monterat ventilation (SOG) eller annat kanske.
Men gemensamt är att det finns en avkänning/brytare som slår till när det finns en kassett inträdd på plats.
Om den brytaren av någon anledning blivit rubbad och inte slår till av kassetten så spolar inte toaletten.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.258
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är ju en smart funktion. Men det verkar inte finnas på en Thetford c250 från 2008. Var just ute och kollade och utan vatten i systemet men med pumpen igång, ingen kassett och toaletten aktiverad så klickade det åtminstone i magnetventilen när jag försökte spola. I och för sig kan det vara något annat som klickade men vad i så fall?

//Michael, medlem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja i så fall är det ju möjligt att det saknas på en del modeller, man märker ju mest av det när det inte spolar och får leta efter fel, men det verkar ju rätt tokigt om man kan spola utan kassett. Men i.o.f. har kanske största skadan redan skett innan man spolar o_O.............. Ja.
Visserligen så pillade jag med en som inte spolade för länge sedan, och först såg jag att armen på den mickrobrytaren var trasig. Men sedan såg jag att någon hade tjuvkopplat över den trasiga brytaren för att det skulle spola, och den tjuven hade lossat. Det var nog en C3 toa har jag för mig.

Klickar det så borde det ju vara magnetventilen som öppnar, om man sedan har en dränkpump som också behöver signal eller en tryckpump som alltid har tryck borde inte ha någon betydelse.

Min är helt tyst och död om kassetten inte är på plats.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen