• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump som hörs

Cilja&håkan

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Svedala
HBK-Nr
37806
Medlemskap
2025
Hej.
I fredags hämtade vi vår nya (begagnade) Hb, en maclouis mc2 2016. Så nöjda och har kört denna helg på en testrunda så allt funkar.
Nu till min fråga, när vi sätter på kranen , oavsett hur länge eller vilken kran så hör man riktigt hur den arbetar. Den hörs så högt, svårt att beskriva hur men ett bankande, arbetande ljud. Vår förra husbil lät inte direkt när vi använde vattnet, iallafall inte så man tänkte på det men denna hörs så du kan väcka alla runt omkring dig när den går.
Är det normalt eller kan något vara fel? Kan det va något vi gör fel? Den heter shurflo om det har någon betydelse.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är väl tryckvattenpump på den nya och hade du dränkpump på den gamla så har du oftast ett högre ljud. Tryckvattenpumpen mår också bra av att luftas emellanåt, förfarandet står i instruktionsboken.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Antagligen finns det inget tryckutjämningskärl monterat i vattensystemet. Det gör att pumpen startar direkt du öppnar en kran och går mer eller mindre intermittent beroende på hur kraftig stråle du väljer.

Med ett tryckutjämningskärl (hydrofor) så går pumpen när du slår på systemet tills den har arbetat upp arbetstrycket. När du sedan tappar vatten så blir flödet jämnt och pumpen startar inte förrän trycket sjunkit en bit varefter pumpen går en stund och stannar. Allteftersom du tappar vatten så startar och stannar pumpen i intervall. Hela systemet blir tystare och pumpen arbetar jämnare. Rekommenderas att montera in ett tryckutjämningskärl någonstans efter pumpen. Det är ganska enkelt genom att skära av ledningen på lämplig plats och sätta in en T-koppling med en slang till kärlet som kan sitta lite var som helst men någorlunda lättåtkomligt och gärna högt.

Jag har haft Fiammas blå kärl med en gummiblåsa och ventil för att ställa in ett lämpligt mottryck. Denna har jag dålig erfarenhet av eftersom det blev hål på blåsan efter något år. Nu har jag en sådan här sedan många år som jag tycker fungerar ypperligt:

20210803-001.jpg

//Michael, medlem
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej.
I fredags hämtade vi vår nya (begagnade) Hb, en maclouis mc2 2016. Så nöjda och har kört denna helg på en testrunda så allt funkar.
Nu till min fråga, när vi sätter på kranen , oavsett hur länge eller vilken kran så hör man riktigt hur den arbetar. Den hörs så högt, svårt att beskriva hur men ett bankande, arbetande ljud. Vår förra husbil lät inte direkt när vi använde vattnet, iallafall inte så man tänkte på det men denna hörs så du kan väcka alla runt omkring dig när den går.
Är det normalt eller kan något vara fel? Kan det va något vi gör fel? Den heter shurflo om det har någon betydelse.
Hej
Ofta på instegsmodeller av husbilar monteras vattenpumpen direkt i karossen, typ trägolvet. Då fortplantas pumpljudet i hela husbilen.
Där finns gummifötter som man kan sätta mellan pumpens metallstativ och karossen.
Det dämpar ljudet något otroligt i vissa fall.
Ni har kanske någon gummibit, typ 3-5 millimeter tjock som ni kan skära ut några bitar och prova.
Skruva upp skruvarna i fästena, lägg gummibitarna emellan, och skruva sedan tillbaka skruvarna.
Ni kommer bli förvånade hur mycket det hjälper.
Nästa steg om man man vill ha den ännu tystare, är att bygga en liten isolerad bur runt pumpen, gärna lätt demonterbar. Så det är lätt och ta bort vid eventuell service eller reparation av pumpen.

Mvh Per
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En tryck pump låter mer, men den låter och går ännu mer när den är trasig eller sliten.
Den kan låta som om den går hårt pga att backventilerna i den inte tätar riktigt.
Jag har plockat isär några sådana där och en del har trasiga membran.
Dessa går också ovanligt länge innan fullt tryck uppnås eller startar nästan direkt när man öppnar kranar.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Luftkudde saknas i Trumans varmvattensbehållare som samtidigt utgör tryckutjämnare.

  1. Stäng av vattenpumpen
  2. Öppna kranarna tills det slutar rinna (både varm/kallvatten)
  3. Stäng kranarna
  4. Sätt på pumpen
Nu har en ny luftkudde bildats.

Kan behöva göras några gånger per säsong.

Se förstås till att ha vatten i tanken.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Luftkudde saknas i Trumans varmvattensbehållare som samtidigt utgör tryckutjämnare.

  1. Stäng av vattenpumpen
  2. Öppna kranarna tills det slutar rinna (både varm/kallvatten)
  3. Stäng kranarna
  4. Sätt på pumpen
Nu har en ny luftkudde bildats.

Kan behöva göras några gånger per säsong.

Se förstås till att ha vatten i tanken.
På vilket sätt kommer luften in i Truman med den manövern?? Oftast sitter väl tappkranarna högre än vad Truman gör.
 
Toppen