• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattenpump (KTW C DVGW W270 Reich) eller ersättare i Östersund

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130 hk
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: IXEO IT 710
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Färskvatten
Hej,

Befinner mig i Östersund och vattenpumpen till färskvattnet har lagt av. Har kontrollerat säkringen på elektronikblocket och den var hel. Har sedan mätt spänningen där kablarna från vattenpumpen är skarvade och där har jag 0V när kranen är stängd och 13,5V när kranen är öppen. Av detta drar jag slutsatsen att det är vattenpumpen som är trasig. Finns det något annat jag enkelt kan kontrollera?

Är det någon som har vilken dimension som det ska vara på vattenanslutningen på pumpen? Misstänker att det är det viktigaste för att få en pump som passar. Bild på pumpen är bifogad.

Är även tacksam för tips var jag kan köpa en ersättningspump och i så fall märke (Biltema/Jula?), gärna i närheten av Östersund, men alla tips mottages tacksamt. I dagsläget ger pumpen (eller rättare sagt skulle...) pumpen ge 19 l/min. Finns det någon som ger lite mer för att få bättre tryck?

Mvh
/Jörgen

Redigering:

Hittat följande ställe i Östersund:
Frösö Husvagnar AB som verkar ha öppet imorgon (lördag)

Har även hittat följande pump på KAMA:
DRÄNKPUMP REICH 19 LIT 1,1 BAR
Artikelnummer: K06-17
Länk: http://www.kamafritid.se/Welcome/De...301&StockCode=K06-17&ViewProduct=true&pid=580

Tror ni att det är denna pump jag ska ha? Diameter var 45 mm.

Mats Svensson

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2025
Hej Jörgen, du kan ta vilken pump som helst bara den går på 12v och är dränkbar. kolla bara att anslutningen till slangen och att du får en vattentät anslutning till det elektriska genom tanken så du inte får problem med vatten läckage senare.
Lycka till.
// Mats

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Håller inte med om det " vilken pump som helst" i min husbil gick pumpen sönder , samma som trådskrivarens, Va på Biltema och köpte en pump men den gav bara 7 l /min den jag hade som orginal var på 14 l/min , löste det med att skaffa en till från Biltema med en Y koppling och lite 3/8 slang och några rostfria slangklämmor , Provade med bara en pump men strålen var inte att rekomedera,, dvs dålig , men med 2 pumpar fungerar det bra ,men kolla bara så att säkringen klarar ampen.. / Hoppas det löser sig för dig , PS pumparna kosta bara 80 kr st ...

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Tyvärr var alla husbils/husvagns-firmor stängda över helgen i Östersund, men jag lyckades få tag på en ersättningspump när jag passerade Norrköping.

Gjorde följande installation:
1 st ny Reich dränkbar pump 19 l/min, 1,1 bar (KAMA)
1 st backventil (som sätts i vattenledningen) (KAMA)
4 st rostfria slangklämmor (9-13 mm) (Biltema)
ca 40 cm färskvattenslang med innediametern 10 mm (Biltema)

Började med att ta loss den befintliga slangen som var i färskvattentanken, detta pga att pumpen hade hamnat ca 5 cm över botten på tanken, eftersom backventilerna var olika stora. I överkant av tanken var den gamla slangen fastsatt med en rostfri slangklämma. Det var ganska svårt att komma åt den, men efter mycket trixande lyckades jag få loss den med en plattmejsel.

Gjorde sedan min installation med pump och slangklämma, backventil med slangklämmor på båda sidorna och sedan avslutade jag med en slangklämma längst upp mot överkant av tanken.

Ett tag funderade jag på att sätta backventilen utanför tanken, då det var lättare att placera den där. Men beslutade mig sedan för att placera den i tanken, pga att om den börjar läcka så läcker den i tanken.

Tackar alla för era tips och synpunkter. Känns skönt att man aldrig är ensam när man får problem.

Tack,
/Jörgen

Toppen