• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump ger felkod "CC"

HoMeBoY

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Sundsvall
Hej allihopa, är ny på detta forum. Har precis köpt en Fiat Rimor 680 Brig -99.

Under vår jungfrufärd så slutade vattenpumpen fungera och kontrollpanelen säger "Problems: CC" vilket jag misstänker är någon slags kortslutning. När vi kom hem så började jag försöka felsöka ytterligare och tänkte att det borde finnas en säkring någonstans men jag kan inte hitta några säkringar ÖHT i bodelen. Jag försökte följa kablarna och till slut hittade jag vad pumpen var kopplad till, något slags kretskort?

Pumpen är en Shurflo Trail King 7 och kontrollpanelen är av modell ArSilicii, enligt deras handbok finns inte ens "CC" som ett problem, det är isåfall "SC" som står för Short Circuit så jag vet faktiskt inte.

Help me! :)

20230524105955-83.68.250.125.jpg

20230524110016-83.68.250.125.jpg

20230524105924-83.68.250.125.jpg
 
Senast ändrad:

HoMeBoY

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Sundsvall
Det är ju driftsäkra pumpar men har du möjlighet så kan du ju prova att ge den direktström för att utesluta fel på pumpen.

Ja med alla dessa kablar och en dålig kunskap om 12V-el och batterier så vet jag inte riktigt hur jag ska koppla förbi kretskort och kontrollpanel.

Enligt instruktionsmanualen för pumpen så måste det finnas en säkring, vilket det inte verkar göra.. Om inte kontrollpanelen sköter detta?!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du har ju kablarna som sitter på pumpen. Kan du inte komma åt dem och mata direkt där? Sedn så är där ju "strömtjuvar" kopplade på kablarna. Vi hade problem på en husvagn en gång, då drog jag kablar direkt från batteri via separat säkringshållare och vippbrytare och så var alla problem lösta :)
 

HoMeBoY

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Sundsvall
Du har ju kablarna som sitter på pumpen. Kan du inte komma åt dem och mata direkt där? Sedn så är där ju "strömtjuvar" kopplade på kablarna. Vi hade problem på en husvagn en gång, då drog jag kablar direkt från batteri via separat säkringshållare och vippbrytare och så var alla problem lösta :)

Kanonbra, tack. Jag ska testa detta. Förhoppningsvis är inte pumpen trasig för att det saknats en säkring. :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är nog inte den. Brukar sitta i anslutning till där 230 kabeln går in eller under en stol. Säkringar kan sitta lite överallt iofs på en av våra bilar hade vi bara en laddare, vilket jag tror det som du har hittat också är. Du måste ha en säkringshållare någonstans där säkringar till belysning, kyl osv sitter. Kolla under bord och längs väggar i bilen.
 

HoMeBoY

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Sundsvall
Det är nog inte den. Brukar sitta i anslutning till där 230 kabeln går in eller under en stol. Säkringar kan sitta lite överallt iofs på en av våra bilar hade vi bara en laddare, vilket jag tror det som du har hittat också är. Du måste ha en säkringshållare någonstans där säkringar till belysning, kyl osv sitter. Kolla under bord och längs väggar i bilen.

Jo man tycker ju att det borde finnas en säkring någonstans men jag har letat överallt utan att slita ut kylskåp och alla grejer. Kan det verkligen inte vara så att det saknas säkringar?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om du kollar i denna tråden så kanske du blir lite klokare Efterlysning elschema Rimor

Att det skulle saknas säkringar borde gör det svårt att få bilen försäkrad ;)

Att du skulle behöva slita ut kylskåp och fast inredning för att hitta säkringarna ser jag för ganska otroligt men det måste/bör finnas någonstans. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av biltypen men det borde finnas någon som kan. Du har kanske en lucka i golvet där centralen är gömd.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om du kollar i denna tråden så kanske du blir lite klokare Efterlysning elschema Rimor

Att det skulle saknas säkringar borde gör det svårt att få bilen försäkrad ;)

Att du skulle behöva slita ut kylskåp och fast inredning för att hitta säkringarna ser jag för ganska otroligt men det måste/bör finnas någonstans. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av biltypen men det borde finnas någon som kan. Du har kanske en lucka i golvet där centralen är gömd.

Kolla under förar- och passagerarstolen.
 

HoMeBoY

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Sundsvall
Det finns inga säkringar, endast två stycken i laddaren och dom är hela.
Det verkar som att kretskortet har slutat fungera av någon anledning, jag kopplade förbi kortet och satte in en manuell strömbrytare, då fungerar pumpen. Vad felet beror på vet jag inte men det kan ha varit en jordkabel som lossnat från kretskortet som har orsakat något problem.
 
Toppen