• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump gav upp

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Efter att vi sen igår fick sämre tryck på vattnet i husbilen så gav till sist pumpen upp nu i kväll, någon som vet någon återförsäljare i södra tyskland som man kan åka till som brukar ha sånt hemma? Är pump enligt bild.
 

Bilagor

  • 20230701_205107.jpg
    20230701_205107.jpg
    1,4 MB · Visningar: 66
Lösning
Hej,

Får tacka för tipset om Fritz Berger, vilken trevlig butik! Fanns massor som man inte är van vid i Sverige!

Iallafall, den pumpen jag som hade monterad från fabrik fanns inte hemma men som hade en motsvarighet från Reich som kosta 59,90euro, kändes lite dyrt då man helst ville ha 2st men så vände jag blicken något neråt i hyllan och där fanns en pump som såg nästa lika dan ut från Comet som levererade 1,1 bar 20l/min. Min var på 19l/min 1,1bar så väldigt nära och den kosta bara 19,90 euro så tänkte att jag får 3 pumpar för 1 reich så testar. Monterade den och allt funkar felfritt med gamla backventilen

Köpte 2st så man har en i reserv och när jag kollade kvittot så hade dom slagit in 16,90 i stället för 19,90 vilket så klart...

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,

Efter att vi sen igår fick sämre tryck på vattnet i husbilen så gav till sist pumpen upp nu i kväll, någon som vet någon återförsäljare i södra tyskland som man kan åka till som brukar ha sånt hemma? Är pump enligt bild.

Nästan alla som sysslar med husbilar skulle jag säga, Sök på Fritz Berger, dom har massor av butiker.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
När vi ändå är inne på spåret om pumpar så kanske ni har en uppfattning om tryck och liter per minut, orginal sitter en pump på 1,1bar 19l min. Törs man öka något om dom inte har exakt samma hemma hos fritz berger? Tycker inte det är speciellt högt tryck som det är innan så systemet bör väl klara lite mera? Allt är i orginal i övrigt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja dessa pumpar är glesa vid impellern och trycker inte på så mycket även om det finns för både lägre och högre flöde och tryck. Det är absolut ingen fara att öka på lite men ändå för säkerhets skull utan extra koll hålla sig i närheten av originalet. Den enda anledningen till ev. med flit extra är om duschen är för slö eller det tar orimlig lång tid att fylla kaffekannan.
Några hekto till i tryck och lite mer flöde i L/min skall absolut slangsystemet och kranar klara om allt är ok.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det ser ev. ut som det sitter en backventil längst uppe i bild på din pump.... I så fall behöver du en på din nya pump också, men det går att köpa en lös backventil för slangmontage i stället (lite beroende på vad du har för sorts slangar kontra montering).
Utan backventil så kan en del vatten rinna tillbaka till vattentanken och man kan få problem med luftbubblor och gurgel/stänk i kranarna m.m.
 
Senast ändrad:

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hejsan, ja dessa pumpar är glesa vid impellern och trycker inte på så mycket även om det finns för både lägre och högre flöde och tryck. Det är absolut ingen fara att öka på lite men ändå för säkerhets skull utan extra koll hålla sig i närheten av originalet. Den enda anledningen till ev. med flit extra är om duschen är för slö eller det tar orimlig lång tid att fylla kaffekannan.
Några hekto till i tryck och lite mer flöde i L/min skall absolut slangsystemet och kranar klara om allt är ok.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det ser ev. ut som det sitter en backventil längst uppe i bild på din pump.... I så fall behöver du en på din nya pump också, men det går att köpa en lös backventil för slangmontage i stället (lite beroende på vad du har för sorts slangar kontra montering).
Utan backventil så kan en del vatten rinna tillbaka till vattentanken och man kan få problem med luftbubblor och gurgel/stänk i kranarna m.m.
Backventilen kunde tas bort så tänker att jag bara flyttar över den till nya pumpen?
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Får tacka för tipset om Fritz Berger, vilken trevlig butik! Fanns massor som man inte är van vid i Sverige!

Iallafall, den pumpen jag som hade monterad från fabrik fanns inte hemma men som hade en motsvarighet från Reich som kosta 59,90euro, kändes lite dyrt då man helst ville ha 2st men så vände jag blicken något neråt i hyllan och där fanns en pump som såg nästa lika dan ut från Comet som levererade 1,1 bar 20l/min. Min var på 19l/min 1,1bar så väldigt nära och den kosta bara 19,90 euro så tänkte att jag får 3 pumpar för 1 reich så testar. Monterade den och allt funkar felfritt med gamla backventilen

Köpte 2st så man har en i reserv och när jag kollade kvittot så hade dom slagit in 16,90 i stället för 19,90 vilket så klart inte gjorde ett dugg!

Så för 200:- sek fick man igång grejorna igen, skönt när ert är enkelt!
 

Bilagor

  • 20230703_113248.jpg
    20230703_113248.jpg
    1,2 MB · Visningar: 32
Lösning
Toppen