• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpass till husbilen

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Tar fram ett glas och häller upp vatten i det. Ser nivån ut att vara hyfsad så är det ok. Har faktiskt ett vattenpass som absolut inte har rakvatten i sig. Vänder det på 4 håll och får olika resultat för varje vändning. Litar mest på min fingertoppskänsla och känns det bra så är det så klart bra.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Äger inga nivåklossar, blir betänksam när ganska nya bilar alltid står med klossar under framhjulen och ofta nästan på genomslagsgummit på fjädrarna. Det komplicerar saken ganska mycket den bilen som inte är anpassad i fjädringen från att ha varit chassi till en skåpbil skulle jag inte handla, det blir ganska dyrt att rätta till vilket kommer att behövas i förlängningen pga metallutmattning.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
En halvintegrerad HB lutar i allmänhet något framåt. Såg en gång en husbilscampare som antagligen lärt sig att lägga klossar under framhjulen för att kompensera den lutningen. Var bara det att platsen också lutade uppåt...

I den bilen skulle behövts ett vattenpass. :rolleyes:
 

skånelycke

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Klippan
HBK-Nr
38245
Medlemskap
2024
Vi föredrar tvärtom, så dörren blir självstängande, om det inte regnar för då bör det var tvärtom, annars får jag vatten i nacken, när jag kliver ut på fotsteget. Vattenpasset har jag fått som reklam på nått event

En kul grej, tänkte bara tipsa om detta stora runda pass, som kan underlätta parkering någotsånär plant.
Lite större än de vanliga passen, och billigt från ALI express.
7.47SEK 46% OFF|High Precision Acrylic Level Horizontal Leveler Circular Bubble Level Spirit Level Round Bubble Level For Measuring Instrument - Level Measuring Instruments - AliExpress

Roysan
Kolla Temu - 21.- kr inkl. Frakt och lev. Ca 2 veckor!
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Vi som bor i husbilen har säkert olika toleransnivåer, men hur mycket kan ett gasoldrivet kylskåp luta innan funktionen påverkas?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Vår instruktionsbok hänvisar till max 8% lutning innan kylskåpet slutar funkar. En viss tolerans finns således.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag tittade i servicehandboken till mitt kylskåp, Elektrolux som suttit i bilen sedan den föddes 1996.
Funkar perfekt än.

Där står på ett ställe:

"Beroende på modell är kylskåpen mer eller mindre beroende av att stå I våg".

Och vad är våg, kan man fråga sig, +-1 grad kanske, eller duger +-5 grader?
Längre ner i servicehandboken visas en bild på ett vattenpass med bubblan i mitten. Så skall det var vid service...

Någon ordentlig specifikation finns för övrigt inte.
Varför är alla så sparsamma med specifikationer på varor, trots att det är en servicehandbok och att skåpen är dyra.


För övrigt när det gäller att parkera med ej för stor lutning vill jag gärna veta det vid parkeringen, inte efter att ha fyllt glas med öl etc. och sen göra om det hela. Men huvudsaken är att kunna sova med skallen lite högre än fötterna.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det skulle bli 3,6 grader då.
Men vanligen beskriver man en tolerans med plus minus en faktor.

Roysan
 
Toppen