• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpåfyllning

F

F.d. 30056

Guest
Var kan man fylla på vatten till husbilen förutom på campingplatserna.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Vatten påfyllning

På mackarna.
Dock verkar det som att en del mackar vill stäva att vi tankar vatten med att stypa vattenflödet ur kranen = snålt.
Man får kolla vattentillgången innan man tankar. Stypt = åker man till nästa mack och fyller upp för > 1.000:- diesel.
Mvh Philip
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Vatten påfyllning

I Småbåtshamnar finns oftast en vattenslang ,
fråga båtägare så brukar det aldrig vara något problem .
På flera av ställplatsena finns tillgång till vatten .

Då tycker jag att det är ett större problem var man ska tömma
gråvattnet.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpåfyllning

Som sagt, mackarna brukar ha vatten. Jag frågar alltid först och tankar diesel samtidigt. Blir jag nekad, vilket har hänt någon enstaka gång, åker jag till nästa mack och tankar vatten och diesel där.

Nere på kontinenten så tankar jag vatten på ställplatser ibland. Det brukar kosta mellan 0,5 och 1 Euro, ibland gratis.

I Storbritannien kan det vara knivigare. Det har oftare hänt att jag blivit nekad vatten på mackarna där än här. Men det finns många mackar så det brukar lösa sig.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vattenpåfyllning

Bra förslag Bengt-Åke. Det påminner om Teddis förslag om ställplatser hemma hos HBK:are som har gott om plats. Då kan både vattenfyllningen och övernattningen bli riktigt trivsam.
Jag bor i lägenhet så jag kan tyvärr inte bidra med något av detta.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Vattenpåfyllning

Jag ställer gärna upp med både vatten och tömning!
Kör Ni längs med sydkusten i Skåne så bara ring
0733-964820.
Välkomna
Gert
:mh4:

Samma här E 65 efter Skurup , Hylteberga till höger första gården på höger sida vattenutkastaren på gaveln på boningshuset nyckeln sitter i frostskyddad kran så det går bra även på vintern.

/ Claes
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vattenpåfyllning

Vi tömmer ofta gråvatten på utomhus tvättanläggningar och passar då på att spola av husbilen så inte ägaren tittar snett på husbilar som bara tömmer och inte betalar.

Annars är det smartaste att tömma/fylla så ofta man kommer åt och har man dubbla toakassetter så går det snabbt att även tömma gråvatten vid toatömning.

Finns en del rastplatser som även erbjuder vatten.

Men det finns faktiskt ganska många av de vinteröppna campingarna som erbjuder tömning/fyllning och lämna sopor för mellan 40-60:-.
Campingarna skyltar inte med det men frågar man så brukar det inte vara några problem.
Det finns en och annan SCR Camping som vill ha dygnsavgift men de blir allt färre av förklarliga skäl.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpåfyllning

Åker ni förbi Hillerstorp (Gnosjö kommun) är ni välkomna till oss för att fylla på vatten och tömma tankar. Telefonnummer hittar ni i profilen.

Numera finns det även en officiell ställplats i hamnen som är gratis, dock utan vatten och tömning.

Mvh Per
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vattenpåfyllning

Skaffa en nyckel för "kvartstums fyrkant" så öppnas en ocean av möjligheter
på olika koloniområden!
Ta fyrkantsnyckeln och 2 10L dunkar och kliv in på området så kommer nog
ingen att protestera.
 
Toppen