• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpåfyllning med elhjälp

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Hej,
Jag har en liten idé som jag ska prova, för när man ska "tanka" vatten på en mack eller dylik plats är det inte alltid det finns en slang från kran, och man kanske inte kan ansluta egen slang till kran, så har jag följande idé jag tar en länspump sån man använder till båtar, tar en ren tvätthink och låter länspumpen ligga i hinken (den är dränkbar) samtidigt som hinken fylls med kran vatten, pumpas vattnet till husbilen via min egen vattenslang till påfyllningen i bilen, alternativet är vattenkanna fram och tillbaka, ni vet hur det kan vara och det här är inte speciellet jobbigt heller.:)
 

Bilagor

  • Länspump (2).jpg
    Länspump (2).jpg
    32,1 KB · Visningar: 977

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vattenpåfyllning med elhjälp

Är slangen för trång för att trä på kranen, slitsa upp den lite och vira på gaffatape. Kanske läcker lite, men vadå..


/M
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpåfyllning med elhjälp

Ett annat tips:
Jag har en polygriptång med mig + en del olika adaptrar, krankopplingar från Gardena eller liknande, Slangkopplingar – Kopplingar och övergÃ¥ngar frÃ¥n GARDENA . Jag fick tag i annat märke i Italien där adapter hade 3 olika gängtyper som var ihopskruvade. En finns även för kran utan gänga. Det klarar alla kranar jag har träffat på iaf. Polygripen används till att skruva loss befintliga kopplingen med som ofta är av metall med fastmonterad slang på. Glöm inte att återställa efter er bara.
 
Senast ändrad:

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Vattenpåfyllning med elhjälp

Hej,

Nu har jag provat lite med en länspump, pumpen ligger ganska still i hinken det är inget större "vridmoment" i det här fallet sitter pumpen fast på ett skaft och det går undan 63 lit / minut, men som sagt har man koppling, Gardena el dyl och kan använda det så gör man det, så även jag, men jag har råkat ut för konstiga " vatten ställen" där man helt enkelt var tvungen att fylla en vattenkanna och bära, så det här är bara ett annat sätt som faktiskt går fort dessutom, den här hinken tog bara några sekunder att tömma..... :)
 

Bilagor

  • IMG_5228.JPG
    IMG_5228.JPG
    4,1 MB · Visningar: 2
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vattenpåfyllning med elhjälp

Tycker det verkar lite "overkill". Att koppla slangar, batteriström, fixa hink, då har man nästan hunnit bära ett par kannor vatten. Har varit ute i stora delar av Europa de senaste 8 åren och burit max 20 l vatten. Ligger sällan på camping, är sällan uppkopplad mot internet, trots det är det oftast inget problem att fixa vatten. Vi duschar och använder toan i bilen för det mesta. Men vi har ju medvetet försökt att hålla nere "bra att ha lådans" innehåll. Allt för att koppla av från vardagen när vi är ute med husbilen.
Ove.G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattenpåfyllning med elhjälp

De gangene jeg har brukt kanne har det vært fordi det ikke var mulig å trekke slange. Noen få ganger har jeg fått bruk for en Gardenakopling med gummibelg og slangklemme som jeg satte utenpå en helt glatt rør. Fungerte sådær på et sted med firkantet tapp på kranen.

Jo det var en overgang jeg ikke hadde - ett sted var det kran med permanent bajonettkopling av den typen som brukes på brannslange. Har ikke funnet denne mindre enn 2 tommer - den jeg traff på var en 1 tommer.
 
Toppen