• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattennivå i tanken med DT220 display?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Vattennivån har inte visats i displayen sen vi köpte bilen i höstas.
Nu har jag aktiverat frisk- ovh avlopstankens funktioner i undermenyn på displayen men det verkar inte funka.
Enligt beskrivningen finns det fyra olika tanksymboler.
1. Capacitive wassertank sensor är helt fylld 100% på displayen men endast 1/4 fyllning i tanken och en "givarpinne" nere i vattnet.
Gråvattentanken är tom.
2. Waste water tank 2, är enl. symbolen på displayen tom, 0%.
3. Sewage tank, är likadan.
4 Watertank 2 är troligen extra utrustning. ej använd.

På Waste watertank 2 finns en liten tvåa under symbolen och på Sewage tank finns en liten tvåa eller ett F. Tvåan borde vara tank 2 men detta F, vad betyder det?

Att 1 är vattentanken tar jag för givet men den visar inte rätt nivå.
Vilken tank som är gråvatten av Sewage eller Waste är jag osäker på, men borde vara Waste eftersom det finns värme till Wate water tank, den andra kanske är avsedd för toakasetten men där vet jag inte om det finns någon givare.

Kan någon bena ut detta åt mig så jag kan se nivån, åtminstone på färskvattnet, vore jag glad.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattennivå i tanken med DT220 display?

CBE DT220 - høres i alle fall slik ut.

1. Ferskvatntank - skulle være 2 staver, viser full hvis det sitter fuktig biofilm på metalstengene som ofte er beskyttet av en plasthylse. Skru sonden ut og rengjør allt som går ned i tanken først med T-sprit deretter skylles med varmt vatn.
2. Gråvatn - har muligens lignende sonde som ferskvatn-tanken. Normalt er feilen her den motsatte - den viser full tank og gir alarm. Tipper kabelen er trukket ut (gjør det selv når jeg får feilen og ikke har tid til å rengjøre sonden.
3. Toa-tank for biler utstyrt med dette. Aner ikke hvilken sonde de bruker der.
4. Ekstra ferskvatn-tank finnes som opsjon på enkelte biler, samme gjelder ekstra gråvatn tank.

F står for Falkalia (toatank).

Normalt er displayet konfigurert slik at det ikke viser andre enheter enn de som er installert.
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Vattennivå i tanken med DT220 display?

Försök att hitta om du har ett jordfel. I 90 % av likadana fel så brukar det vara ett
fel som är knutet till en jordkabel
Lycka till
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Vattennivå i tanken med DT220 display?

Hej och tack för era förslag.

Nu har jag gjort ren de fem metalltrådarna som givaren har i färskvattentanken, den ena av de två lika långa var brun, nu är alla blanka men ingen ändring på displayen.
Har provat med den helt uppe och även helt nersänkt i en vattenflaska utan förändring.
Har även kopplat bort först den ena och sen den andra av de två anslutna givarna bak på displayen, ingen skillnad!
Vattentanksymbolen är felt fylld 100%, de andra två som kommer upp är tomma oavsett de olika åtgärderna.
Om jag kopplar in tanklarmet, larmar det på tom tank 2!

Givaren i avloppstanken har jag inte kollat men det borde ändra sig på displayen när man kopplar bort den.

Om det skulle vara ett jordfel borde även annat i panelen visa tokigt, kablarna går direkt mellan panelen och givarna.

Mvh.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattennivå i tanken med DT220 display?

5 trådar - det er varianten som skal gi vatnnivåer i 4 trinn. 100% full tilsier at det er kontakt mellom den som var brun og den korteste - det er enten på undersiden av holderen eller en kortslutning underveis.

Denne er noe enklere å feilsøke enn den med 2 staver og lineær avlesning.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Vattennivå i tanken med DT220 display?

Tack Knut!
Det är lite oklart hur jag ska mäta eller göra för att veta om sensorn är OK.
När jag Ohmmäter mellan "den bruna" och den kortaste finns det ingen kontakt när givaren är bortkopplad och inte till någon annan heller, likaväl visar det på full tank på displayen när jag kopplar in den.
Om jag kortsluter dem blir det ändå samma utslag på displayen.
Har mätt uppe vid panelen till givaren mellan de olika trådarna och får då olika värden i mV men vet inte om det är minus eller plus som går ner till givaren.
Givaren är ren o fin, kablarna är mätta och OK till givaren.

Finns det något kopplingschema med mätvärden till panelen och givare?

Vad är det för fel???
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Vattennivå i tanken med DT220 display?

Efter mycke fundering, mätning, provning, inställning och massor av tid har det nu ordnat sig till ett positivt resultat.

Capacitive Wasser tank sensor och Waste water tank2 skall inte vara aktiverade i undermenyn.
Då fungerar det enligt boken!
 
Toppen