• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VattenLäckage i Bodelen

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Hobby
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Färskvatten


Hej!
Nyss hemkommen från en trevlig helg med husbilen.
Dock med lite smolk i bägaren.
I går eftermiddag var det plötsligt vatten på golvet vid sängen mot köket.
Vi trodde att vi spillt ut nåt för det var blött på mattan.
Men det var inte så utan det läcker ( rinner ) ut på golvet varje gång vi använder spolning av färskvatten av någon typ. Mattan är sjöblöt.
Öppnade sängbottnen för att komma åt vattenslangarna, men varken kände eller såg nåt. Öppnade sedan luckan ( sitsen ) för färskvattnet såg eller kände inget där heller. Jag misstänker att det är något med pumpen eller anslutningen som läcker. Men jag kommer inte åt den eller slangarna till den.
Det är så J...a trångt. Man får väl montera ner en hel del innan man kan se var det läcker nånstans.
Bilen är en Hobby 550 FS -06. Maja har en likadan.
Bilen har bara gått 400 mil. Så det är ju en garanti sak. Men ändå...
Kan det vara så att den har stått ute och frusit sönder under vintern.
Men dom har ju gjort en leveranskontroll innan jag fick den så då borde dom väl ha sett detta, tycker jag.

Är det någon annan som har erfarenhet av något liknande?

Skall ringa dom i morgon så jag får det förhoppningsvis fixat snabbt.

Hälsningar

Hasse
 
P

Pelle

Guest
Hej,
Om du har en tryckstyrd pump så kommer den att starta när trycket sjunker detta skall inte hända om du inte tappar vatten i någon kran, om pumpen startar av och till har du läkage nånstans.

Du kan kolla om du har något tryckkärl som jämnar ut trycket, ser ungefär ut ut som en 1liters flaska, den hade jag problem med på min förra bil hade antagligen frusit eller torkat sönder med hårfina sprickor som följd nästan omöjliga att se men resultatet var desamma som ert, blött.
Den är inte nödvåndig för funktion utan kan "kortslutas" med en slangstump.

Pelle
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Fick ett liknande problem på vår bil i fjol. Helt plötsligt var golvet vått och jag lyckades inte hitta varifrån det kom.
Vi har inte trycksystem utan trycket byggs upp när man öppnar en kran eller spolar på toan, vilket startar pumpen.
Ett symptom var att man fick hålla inne spolknappen på toan en längre stund än vanligt för att få tillräcklig spolfunktion.
Felet lokaliserades så småningom till en liten spricka i avtappningsventilen till varmvattnet. Det verkar som om ventilen hållit kvar en liten mängd vatten som gjorde att ventilen frusit sönder under vintern. Vi såg det då en kollande vetilerna och den andre öppnade en kran. Då byggdes tillräckligt tryck upp för att vattnet skulle kunna spruta ur springan som uppstått i ventilen. När det inte var något tryck på såg man inget.
Om du har ett sådant system som endast har tryck när pumpen går så måsten man vara två för att felsöka. En som öppnar en kran och en annan som systematiskt undersöker en ventil eller skarv i taget.
Sen gäller det att torka upp allt vatten och sätta en avfuktare som tar det sista.

Lycka till hälsar EssoJ
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Om man lämnar bilen och har pumpen "aktiverad" d.v.s. i läge att den startar då trycket sjunker kan det ju bli katastrofalt om en slang släpper och man har en stor färskvattentank.

Jag har en brytare vid dörren och slår alltid av strömmen till pumpen då jag inte är i bilen. Den bryter alltså endast pumpen.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Lämnade in bilen igår. Hoppas få det fixat i denna veckan.
De trodde också att det kunde ha varit frysskador.

Vi får se, det gå ju garantin........som tur är.

Mvh och tack för era svar.

Hälsar:D
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Har idag fått läckan åtgärdad.
Det var ett filter vi pumpen som inte var tillskruvat eller hade skruvat upp sig.

Så nu skall det vara tätt.......

Fick även mitt värdeskåp monterat.

Så nu hoppas vi att allt funkar.

Mvh

:yes: & :wub:
 
Toppen