• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vattenläckage bakstam..nånstans

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Vi har en Carthago 2011 chic c-line T-plus som läcker in vatten nånstans i bakstammen. Min man har tätat runt backkameran ( som lagt av f ö) runt det höga bromsljuset, tätat skarvarna vid listen på tak och sidor, tätat om luckor, mm. Vi vet att tidigare ägare backat in i ett träd och lämnat den till BiÖ för reparation och att då listen var av. Vi har torkat utrinnande butylmassa eller ngt annat klet från listen på sidorna, påpekat det för BiÖ som tätade om, sa de, men det rinner ännu ut och maken har tätat. Listen utanpå bakstammen går liksom runt hela bakstammen. Bromsljuset var fastskruvat med långa skruvar där de gått långt in i karossen och gjort nya hål istf att använda de gamla, men de är också tätade.
Jag sitter här och skriver med förtvivlan, för min make dog hastigt i fredags 4/8. Nu har det ösregnat och stormat mer än ett dygn och jag var ute i husbilen och konstaterade att de åtgärder han gjorde för någon månad sen, inte hjälpt. Väggbeklädnaden i sovdelen är våt igen.. och jag kan ju inte sälja en husbil som läcker in vatten. Och min kommande ekonomi lär knappast räcka till felsökning och omfattande reparationer...Nån som vet eller har nån idé?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vi har en Carthago 2011 chic c-line T-plus som läcker in vatten nånstans i bakstammen. Min man har tätat runt backkameran ( som lagt av f ö) runt det höga bromsljuset, tätat skarvarna vid listen på tak och sidor, tätat om luckor, mm. Vi vet att tidigare ägare backat in i ett träd och lämnat den till BiÖ för reparation och att då listen var av. Vi har torkat utrinnande butylmassa eller ngt annat klet från listen på sidorna, påpekat det för BiÖ som tätade om, sa de, men det rinner ännu ut och maken har tätat. Listen utanpå bakstammen går liksom runt hela bakstammen. Bromsljuset var fastskruvat med långa skruvar där de gått långt in i karossen och gjort nya hål istf att använda de gamla, men de är också tätade.
Jag sitter här och skriver med förtvivlan, för min make dog hastigt i fredags 4/8. Nu har det ösregnat och stormat mer än ett dygn och jag var ute i husbilen och konstaterade att de åtgärder han gjorde för någon månad sen, inte hjälpt. Väggbeklädnaden i sovdelen är våt igen.. och jag kan ju inte sälja en husbil som läcker in vatten. Och min kommande ekonomi lär knappast räcka till felsökning och omfattande reparationer...Nån som vet eller har nån idé?
En fuktmätning/täthetskontroll bör ju visa var det läcker men firman som gjorde lagningen borde väl ställas till svars?
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Lagningen gjordes hos Bengt I Örkelljunga nångång för 2016 då vi köpte den begagnad där. Och att fuktmäta, vet inte, det är ju väta som spritt sig nånstans uppifrån i innerklädeln i sovdelen och "fastnat"på listen som sitter längst ner mot gatagetaket. Och därinne är det torrt. Vi har talat med Anders på Husbils&Husvagnsservice i Ekeby som sa att det är svårt att hitta var det kan läcka in.
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Menar du inte, att det är bäst att få in den eller täcka den så det inte blir värre? Värmefläkt har jag satt in, riktad mot sovdelen, men klättra på hb-taket ska nog varken jag eller nån annan i de 25 m/s som väntas snart. Blåser hårt redan. Presenning lär flyga sin kos..
Annars tack, ska tänka på täckning när det mojnat...
Vi har också varit med om detta ngr gånger: Vått, torka upp, täta..
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Först: jag beklagar sorgen. Kan inte föreställa mig vad du gör igenom.

Vattenläckage kan vara väldigt knepiga att hitta. Vatten kan ju läcka in på ett ställe o sen krypa en bit innan det droppar in så att man märker det.

När jag letade en läcka på vår bil gjorde jag små "dammar" av häftmassa runt misstänkta delar på taket och fyllde dessa med vatten tills jag hittade läckan.
Kanske kan vara något att prova?
Viktigt försöka hitta själva läckan innan man försöker åtgärda.

Annars håller jag med tidigare förslag om att försöka få in bilen under tak eller täcka den för att skydda mot ytterligare väta, och försöka torka upp den.

Lycka till och ta hand om dig.
 
Toppen