• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenburen värme

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vattenburen värme

Pumpen i expansionskärlet är ingen höjdare, det kan många intyga om som har bytt, även Alde håller med.

Bytte till den nya pumpen som sitter i anslutning till pannan och den fungerar helt perfekt.
 

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026
Sv: Vattenburen värme

Ja då har vi varit hos Alde verkstaden gick så där:mad: fel sökning och att dom hade kontakt med alde i Sverige så kom dom fram till att det var cirkulationspumpen. Fel sökning kostade 700kr Ja var gör man åker till husvagn Svensson å köper en för 1595kr mycket nöjd med mig själv monterar jag den ny pumpen och vad händer jo det bubblar ändå 2300kr åt skogen nu är min ingen teori att den suger tjuvluft någon stans Var trött man blir nä nu blir det ett glas VIN å försöka glömma skiten:twitcy:
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vattenburen värme

Ge dig inte, det kommer säkert att lösa sig. Vet inte om alla system är lika, men på mitt följde jag slangarna och hittade en luftskruv som satt i undre köksskåpet. Fick verkligen åla mig in för att komma åt den. Det är bara till att utrusta sig med en ficklampa och en spegel och kanske en flaska vin och sätta igång att leta.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vattenburen värme

Mitt system är något annorlunda än ditt. Jag har en automatisk avluftare och pumpen monterad nere vid pannan.

Problemet var att avluftaren hängt sig och läckte ut kylvätska. Inte tillräckligt mycket för att jag skulle hitta men tillräckligt mycket för att nivån sjönk och att jag ofta behövde fylla på. När jag fyllt på bubblade det alltid någon eller några timmar.

Jag bytte avluftaren och blev då först förbannad, eftersom det fortfarande bubblade. Men körde pumpen någon timme, varpå det slutade bubbla så småningom. Den har nu varit tyst ett par månader.

Om du inte har luft i systemet, vilket du inte verkar ha, stäng pumpen en stund och starta igen. Håll på så ett tag. För har du nyligen fyllt på bubblar det ofta.

Har missljudet försvunnit så är förmodligen diagnosen och pumpbytet rätt. Bubblorna kan uppstå av olika anledning.

:-/<rister
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattenburen värme

Noe som hender av og til er at det fanges en luftbuble i vispen på "pumpen" i ekspansjonskaret. Stopp og start pumpen noen ganger og luften bobler opp. Så lenge det henger luft i vispen høres det ut som det koker i karet.
 

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026
Sv: Vattenburen värme

Ja då var det löst
Idag kom det hem en reparatör till mig han ville att värmen skulle vara avstängnd när han kom och började fel sökning Han hittade en slangklämma som läckte lite under expansions kärlet där drog det tjuvluft han satte dit en ny slangklämma så funkade det Det läckte inte där när värmen vad på :twitcy:
 
Toppen