• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vattenburen golvvärme Solifer 6700 husbil 1990.Fabrikat på golvvärmen är Wulfing + Hauk

tårtprinsen

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
40363
Medlemskap
2025
Hej alla ute i syberrymden, jag är ägare till en gammal Solifer 6700, har fått en läcka i golvvärmen det äer en undersida och en översida i tjockt gummi rätt grov ingång samt utgång. Min fråga är, är det slingor imellan gummimattorna eller är hela mattan fylld med vatten?
Mvh
Anders Lindberg

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Om golvvärmemattan är svagt randig på längden, ungefär som wellpapp (framgår tyvärr dåligt på denna bild från Husvagn&Camping 1988), så är det den typ som Primus normalt levererade till sina värmesystem på den tiden.

Mattan inte bara ser ut som wellpapp, den är också uppbygg på samma sätt (alltså med en mängd parallella kanaler).

Golvvärme.jpg

Samma typ av matta, men smalare, användes för att skapa luftspalterna bakom ryggstöden i bl.a. Karmann Spacy från samma period. Dessa skulle ensamma svara för uppvärmningen (några konvektorer fanns inte), vilket tyvärr gjorde att värmeavgivningen inte blev tillräckligt stor

Pålle

Senast ändrad:

tårtprinsen

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
40363
Medlemskap
2025
Om golvvärmemattan är svagt randig på längden, ungefär som wellpapp (framgår tyvärr dåligt på denna bild från Husvagn&Camping 1988), så är det den typ som Primus normalt levererade till sina värmesystem på den tiden.

Mattan inte bara ser ut som wellpapp, den är också uppbygg på samma sätt (alltså med en mängd parallella kanaler).

Visa bilaga 241055

Samma typ av matta, men smalare, användes för att skapa luftspalterna bakom ryggstöden i bl.a. Karmann Spacy från samma period. Dessa skulle ensamma svara för uppvärmningen (några konvektorer fanns inte), vilket tyvärr gjorde att värmeavgivningen inte blev tillräckligt stor

Pålle
Hej Pålle, stort tack mattan ser ut precis så, den har fungerat utmärkt tills den började läcka sitter även en egen pump och styrning till den. Den läcker i en pytteliten spricka i ytterkanten, tänkte om man kunde lägga igen lilla sprickan med typ Loctite 3090 ?

Toppen