• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten kommer in vid markis plåtis

Janne P

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Köping
HBK-Nr
256
Medlemskap
2025
Köpt en plåtis CI på Fiat chassi. Funderar på om det finns något slag av list att sätta mellan tak och markis. Om det regnat och man öppnar sidodörren så kommer vatten in på spis och kylskåp från taket. Är det någon som vet om det finns någon form av gummilist passar där?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Köpt en plåtis CI på Fiat chassi. Funderar på om det finns något slag av list att sätta mellan tak och markis. Om det regnat och man öppnar sidodörren så kommer vatten in på spis och kylskåp från taket. Är det någon som vet om det finns någon form av gummilist passar där?
Det finns även gummilist att montera som tätning mellan bil och markis. Vi hade exakt samma problem när vi köpte vår första plåtis. Fick på garantin monterat gummilisten och sen regnade det inte in!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har också gummi/skum-list mellan kaross och markis. Men en del vatten kom ändå in när dörren öppnades. Jag köpte en U-list av PVC på Hornbach 39 kr som jag fäste med bra dubblehäftande tejp. Funkar bra.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
På många plåtisar sitter markisen någon eller några decimeter ovanför skjutdörrens överkant och karossidan mellan markis och skjutdörr är tillräckligt hög för att ge fenomenet trådskaparen beskriver, även om markisen är tätt monterad mot karossen. Lösningen är att sätta en list (hängränna) omedelbart ovanför skjutdörren. Tex Dometics dyra med inbyggd belysning eller billigare varianter som Fiammas Dripstop.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har också gummi/skum-list mellan kaross och markis. Men en del vatten kom ändå in när dörren öppnades. Jag köpte en U-list av PVC på Hornbach 39 kr som jag fäste med bra dubblehäftande tejp. Funkar bra.
Här är den list som jag köpte på Hornbach. Det är ingen list som finns i deras vanliga stora sortiment av olika lister. Denna list tror jag är avsedd att skydda glasskivor i balkonräcke e.d. Den jag köpte i Antracit ska vara den här: U-Profil KONSTA 1,5m plast antracit - köp på HORNBACH.se

List1.jpgList2.jpg
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Var/hur ovanför dörren satte du den listen? Vore jättetacksam om du kunde posta en bild :)
 
Toppen