• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten i diskhon

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Pumpen startar inte när man vill använda vatten i diskbänken( i tvättstället funkar det). Troligtvis något fel med brytaren i kranen. För att kola detta undrar jag om någon vet vad den tunna röda och svarta kabeln till kranen är. Bryter man på minuskabeln(svart) eller på pluskabeln(röd) eller kan det va så att det går plus i den röda och minus i den svarta, om det är så är det ju lätt att kolla om man har ström fram till kranen. Borde ju inte va en säkring för då skulle väl inte tvättstället funka.
/söreb
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vatten i diskhon

Tror det är betydligt enklare än så. Sluten krets = pumpen går. (Med andra ord, det kvittar.) Våran tvättställsblandare har två svarta trådar.

Lite inte på mig för mycket dock, jag är nybörjare jag med... :p
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i diskhon

Hej mera är skrivet om detta tidigare. Men skruvaisär kranen o kolla. Troligen är tråden till microbrytaren av. Har fixat detta flera ggr nu i båda kranarna. N gång det händer drar jag upp trådar till en extra brytare till diskho väggen.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i diskhon

Jag tror att Du har en Dethleff. Vi var i samma situation, kollade med Codat. Sitter en liten brytare i kranen, bara att byta HELA kranen. För vår del var det ett garanti-jobb. Dom skickade kranen och jag bytte den sjäv. Inte så krångligt om,man är lite vig.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vatten i diskhon

Tack för era svar och jag kunde inte låta bli att pilla isär kranen. Det var som du sa BerntMgn minuskabeln var av vid mikrobrytaren och gick inte att löda. Turligt nog hade jag sparat en kran från ett tidigare byte ( frostskada) kunde använda mikrobrytaren från den så nu är det fixat till nästa gång. Iden med en separat brytare var bra. Brukar annars bli som Quest säger, beställa ny hos Codat dom är bra på att hjälpa till, men denna gång hade jag tur.
/sören
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vatten i diskhon

Hej. I mitt fall var det plus på en kabeln och minus på andra, och dessa gick till mikrobrytaren. Det var då lätt att kolla att man hade ström fram och ingen trasig säkring. Måste nog va så för det finns inget chassi att jorda i. Skriver bara detta ifall någon annan får liknande problem
/sören
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vatten i diskhon

Ja samma som du råkat ut för. Bra bilder du hade, tyvärr var kabeln av så nära mikrobrytaren att det inte gick att löda. Fick dra den bytta mikrobrytarens kablar genom kranen till "sockerbiten" lite trångt men det går bra.
/sören
 
Toppen