• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vatten i bränslefiltret (diesel), lufta??

F

F.d. 30146

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: Fiat
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Dethleffs
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej!

Jag får indikation på att jag har vatten i bränslefiltret (Lampan lyser för vatten i bränslefiltret), och nu undrar jag om man måste lufta bränslesystemet efter att man lossat filtret och tömt ur vattnet???

Vägkung

G

gunens

Guest
Sitter d en plugg i botten på filtret?..om d gör d så öppna o släpp ut vattnet, skruva till pluggen igen, behövs i regel ingen luftning. Om d INTE finns nån plugg/avtappning, ta bort filtret, töm ur elr byt filter, häll diesel i filtret, skruva dit, provstarta o kör. Om du inte fyller filtret med diesel, finns risk att du måste lufta. Lycka Till / K.

F

F.d. 30146

Guest
Tack för svar.

Jag har inte kollat så noga, men jag tror att det finns en plugg i botten på filtret.
Om inte får jag väl göra som du sa, töm ur eller byt filter, häll diesel i filtret, skruva dit, provstarta o kör.

Vägkung

F

F.d. 58815

Guest
Hej
Min lampa lyser också. Jag bytte filter och då gick det bra i 50 mil, sedan började lampan att lysa svagt Nu har jag kört ytterligare 100 mil med lampan som lyser svagt. Tog den filtret och tömde det, (det blev en fingerborg vatten)men det hjälpe föga :( Jag har också öppnat/tagit bort locket under (den med kablar i ) Men det hjälper inte heller. Är det vanligt att avkännaren kan gå sönder?
Fiat Ducato 2,5 liter 1991

Kjelle

F

F.d. 30146

Guest
Hej igen!
Ja nu har jag lossat pluggen på undersidan av filtret, det enda som hände var att det lät som om man släppte trycket, alltså inget vatten rann ur, och lampan lyser fortfarande.
Eftersom det lät som "trycket försvann" var jag beredd på att få lufta hela systemet, men motorn hoppade igång som vanligt, men frågan är varför det inte kom ut något vatten, för det är väl så att man ska öppna pluggen och låta eventuellt vatten få rinna ur?
Eller vad gjorde jag för fel?

PS: Kjelle- fick du lufta systemet efter du tog bort filtret?

Vägkung

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Hej!
Enklast är nog att lossa filtret och byta det. sitter en skruv på ovansidan du lossar, som håller koppen för vattnet och filtret. Sen har du nog en luftning (ser ut som en luftskruv vid bromsoken) vid utgående slang (den som går till insprutningspumpen). Har du det, kan du skruva dit det nya filtret, öppna luftskruven och pumpa på handpumpen tills det kommer ut diesel ur luftskruven. Då är filtret fullt och du kan starta bilen utan mer luftning. Fungerade perfekt när jag gjorde det på min Peogeut J5 -90.

Mvh
Åke

vägkung skrev:
Hej igen!
Ja nu har jag lossat pluggen på undersidan av filtret, det enda som hände var att det lät som om man släppte trycket, alltså inget vatten rann ur, och lampan lyser fortfarande.
Eftersom det lät som "trycket försvann" var jag beredd på att få lufta hela systemet, men motorn hoppade igång som vanligt, men frågan är varför det inte kom ut något vatten, för det är väl så att man ska öppna pluggen och låta eventuellt vatten få rinna ur?
Eller vad gjorde jag för fel?

PS: Kjelle- fick du lufta systemet efter du tog bort filtret?

Vägkung

Toppen