• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Vatten i bränslefilter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

campalot

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17214
Medlemskap
2024
Bilen startade inte igår—fick varning om vatten i Bränslefiltret. Kan det hänga ihop med kylan? Det har varit -15 och lägre de senaste veckorna. Bilen stod inne i onsdags över natten för att tina upp gråvatten ventilen—kan det hänga ihop med det? Då startade den direkt. Tacksam för uppslag!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bilen startade inte igår—fick varning om vatten i Bränslefiltret. Kan det hänga ihop med kylan? Det har varit -15 och lägre de senaste veckorna. Bilen stod inne i onsdags över natten för att tina upp gråvatten ventilen—kan det hänga ihop med det? Då startade den direkt. Tacksam för uppslag!
Bilar skall tåla temperaturväxlingar, tveksam till att det skulle vara kondens,hade ett liknande problem för flera år sedan då gick bilen att köra med varningen som försvann efter några mil kom aldrig tillbaka.
Händer inget när du vrider på nyckeln? Har du kört bilen tidigare i vinter?
Annars får du lossa filtret och tömma/byta
 

campalot

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17214
Medlemskap
2024
Bilar skall tåla temperaturväxlingar, tveksam till att det skulle vara kondens,hade ett liknande problem för flera år sedan då gick bilen att köra med varningen som försvann efter några mil kom aldrig tillbaka.
Händer inget när du vrider på nyckeln? Har du kört bilen tidigare i vinter?
Annars får du lossa filtret och tömma/byta
Hej Olof! Bilen har fungerat fint hela vintern. Motorn försöker starta, men det känns som den inte får bränsle. Har försökt få igång den 4 ggr, men ville inte försöka mer innan jag pratar med verkstad/någon med kunskap.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Håller med Montreal, det låter som kondens. Kör man in ett nerkylt fordon i ett uppvärmt utrymme & tanken inte är full så uppstår kondens i tanken. På en del filter (jag har ett sådant) kan vatten dräneras. Har man däremot haft bilen inne i värmen & kondensvatten stannat & frusit någonstans i bränslesystemet när man ställt ut den i kylan igen så orsakar ju denna ispropp bränslestopp. Att varningen för vatten i filtret skall man nog ignorera, varnar det så förekommer vatten i filtret.
Paraffinutfällning som man kunde råka ut för förr får man inte idag eftersom dieseln innehåller tillsatser mot detta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Olof! Bilen har fungerat fint hela vintern. Motorn försöker starta, men det känns som den inte får bränsle. Har försökt få igång den 4 ggr, men ville inte försöka mer innan jag pratar med verkstad/någon med kunskap.
Du får bogsera in den i varmgarage och se om det hjälper,kanske räcker att täcka över motorn ute och sätta ett värmeelement under, det är väl plusgrader på västkusten..
 

campalot

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17214
Medlemskap
2024
Håller med Montreal, det låter som kondens. Kör man in ett nerkylt fordon i ett uppvärmt utrymme & tanken inte är full så uppstår kondens i tanken. På en del filter (jag har ett sådant) kan vatten dräneras. Har man däremot haft bilen inne i värmen & kondensvatten stannat & frusit någonstans i bränslesystemet när man ställt ut den i kylan igen så orsakar ju denna ispropp bränslestopp. Att varningen för vatten i filtret skall man nog ignorera, varnar det så förekommer vatten i filtret.
Paraffinutfällning som man kunde råka ut för förr får man inte idag eftersom dieseln innehåller tillsatser mot detta.
Hej Bennsan! Tack för svaret! Jag tar med mig det när jag pratar med verkstaden imorgon. Tanken är halv full. Kan det räcka med att bilen åter får stå i värmen igen för att få bort isproppen, eller måste det till mer jobb?
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Finnes något som heter paraffin utfällning som gör att filtret blir tätt om du kanske har sommardiesel i tanken och det blir riktigt kallt.Råkade ut för det en gång när vi var i Norge och åkte skidor fick tips norrmännen blanda i fotgen i diesel. Dåvarande bil en King CAB.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Problem som jag känner igen från de dieslar jag ägt. Bränslefiltret stoppar vattnet som kan finnas i dieseln och när det blir kallt så fryser vattnet som samlats i filtret och inget bränsle går igenom. Om man konsekvent bytte filtret på hösten så brukade det klara sig över vintern. Antar att det fungerar likadant på moderna bilar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej Bennsan! Tack för svaret! Jag tar med mig det när jag pratar med verkstaden imorgon. Tanken är halv full. Kan det räcka med att bilen åter får stå i värmen igen för att få bort isproppen, eller måste det till mer jobb?
Varför inte tömma ur bränslefiltret i en glasburk? Då ser du direkt om det finns vatten eftersom vatten & diesel skiktar sig. Kolla först om du inte har en avtappning i botten på filtret. Låt filtret värmas inomhus ifall ev. vatten frusit.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det måste vara mycket vatten i filtret för att orsaka detta problem,att det fryser i botten hindrar inte allt flöde,jag har haft många dieselbilar aldrig råkat ut för detta trots omväxlande varmgarage/ute.
Filterbyte på moderna dieslar är inte ofta,definitivt inte varje år,undvik alla typer av huskurer/mirakelmedel i tanken.
Ta loss filtret och töm,eller byt när du ändå håller på,finns några olika typer filter till FIAT,bifoga en bild får du hjälp
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det troliga är att du fått med vatten från tanken i bränsle ledningen. Då får du en ispropp innan filtret och motorn går inte att starta.
Om du skulle ha så mycket vatten i bränslefiltret att motorn inte startar så är det i princip full med vatten.
Ispropp i bränsle ledningen har jag fått ibland och det är bogsering till varmgarage som gäller då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen