• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten i bensinen.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Visst är det här ett husbilsforum och det här är vad som hände med min båt.

Men jag har lärt mig att här finns kunskap om det mesta och i synnerhet när det gäller tekniska områden.

Det här har hänt. Häromdagen var jag och tankade trycktanken till vår båtmotor, Suzuki 15hp som i princip är ny.

Min fru skulle ta en liten tur igår, motorn startade blixtsnabbt som vanligt och hon åkte ut. Efter ca 10 minuter dog motorn....
aldrig hänt tidigare. Hon rodde tillbaka.

Försökte starta och fick den att starta några gånger, men dog efter 5 sekunder. Kollade bränslefilter, ok, kollade stiften... som var snustorra!
Aha, tänkte jag som inget kan om motorer, ingen soppa som kommer fram, bensinpumpen fungerar inte!

Plockade av motorn och åkte in till representanten för Suzuki, som direkt plockade ner förgasaren, som visade sig vara full av vatten!
Efter att ha blåst allt rent och bytt tändstift, som också enligt mekanikerna fått en "kyss", så var motorn som vanligt igen.

Självklart går inte det här på garantin, men nu till min fråga. Har bensinbolaget, i det här fallet Qstar något ansvar? Enligt teknikern så var det
solklart att problemet kom med den nya soppan som jag tankade och för mig låter dig som den logiska förklaringen.

Tacksam för förslag hur jag går vidare...... enklast är ju att bara tömma tanken, fylla i ny bensin och glömma det, men.....

//Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Vatten i bensinen.

Her er der et forslag.
I Danmark har alle Benzinstationer en pasta som de kan smøre på pejle stokken til deres tanke, er der vand i tanken farves pastaen rød.
Om det findes i andre lande er jeg ikke bekendt med men du kan da spørge.

Jeg kan ikke skrive svensk men håber at ovenstående giver mening.

Bjarne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vatten i bensinen.

Jeg kan ikke skrive svensk men håber at ovenstående giver mening.Bjarne

Det är lättare att förstå en dansk som skriver danska än en som försöker skriva svenska! Jag antar att detsamma gäller det omvända förhållandet?
 
Toppen