• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varvtal

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Jag har läst att man drevar om 5:ans växel...
Ska jag fundera över detta?
Jag har en Fiat 2,8 JTD 128 Hp årsmodell 2006 och undrar om 3000 rpm vid 110 km/ är bra varvtal för motorn?

En undrande Knausen
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Varvtal

du kan få åka/köra en runda med min bil vid tillfälle, min bil är växlad så och jag skulle gärna vilja känna på en bil med orginal utväxling

/Anders
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varvtal

Hej Anders!

Min bil är växlad som jag beskriver det och vid 90 km/h har jag 2500 rpm.

En "expert" sa till mig att jag kan dreva ner till Autobahnkörning...
Det skulle innebära 2000 rpm vid 90 km/h.

Jag tycker att motorljudet är lite högt vid 110 km/h.
Samtidigt vill jag ha kraften vid omkörning när jag axar från 90 km/h och jag är rädd att den blir slöare om jag sänker varvtalet, men är osäker på hur mycket det märks i verkligheten.

Vi kan väl prova varandras bilar vid lämpligt tillfälle!

Jag vill gärna ha fler synpunkter om lämpligt varvtal på Fiat 2,8 JTD.

/Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varvtal

Hej igen.

Jag har ringt runt lite och kommit fram till att ca 2300 varv vid 90 bör kunna funka bra?

Fiat levererar motorerna med två drevningar på 5:ans växel. Antingen 2000 varv eller 2500 varv på 5:an vid 90 km/h. Jag tror på en drevning mitt emellan men är inte riktigt säker.

Nog finns det väl några i Husbilsklubben som har erfarenheter om lämpligt varvtal på Fiat 2,8 JTD?

En undrande Knausen
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Varvtal

Hej så fort jag varit ute å kört återkommer jag med fakta på min,har du nåt
trimchip på (hur många hk har du)spelar tydligen en liten roll också


Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varvtal

Hej.

Jag har en originalmotor Fiat 2,8 JTD 128 Hp årsmodell 2006.

/Knausen
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Varvtal

Hej har nu provat min bil är tydligen nedväxlad från fabrik så den gör 2950-3000 rpm
vid 110 km enl gpsen och då gör bilen 120 enl mätaren
så därför undrar ja om din bil inte redan är nedväxlad du kanske skulle satsa
pengarna på en trimbox i stället min bil går goast i 85-90 sen tar div oljud
från motor o vindbrus från luckor över
sen vet jag inte hur tåliga de nya vlåderna är ,verkar inte kul å ligga på 4an
genom hela sverige
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varvtal

Hej.

Du och jag har säkert samma drevning på femman. Trimbox hjälper med all sannolikhet inte. Kraften finns redan men blir bilen slö efter min omdrevning kan det vara ett alternativ.

Jag ska sänka mitt varvtal med ca 300 varv.

Tack för att Du svarade.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varvtal

Nu har jag sänkt mitt varvtal på femmans växel.

Bilservice i Kylinge (Blekinge) som är auktoriserad Fiatverkstad gjorde jobbet rutinerat och de rekommenderade mig att sänka från 2500 v till 2300 varv vid 90 km/h. Detta var ett bra val och lägre varvtal ska man nog inte välja med en alkovbil.

Jag har kraften kvar på femmans växel och och det känns bättre att köra i 90 och 110 km/h.
Dieselförbrukningen bör sjunka något men framförallt känns det som om motorn arbetar lite lugnare...

Hälsningar
Knausen
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Varvtal

Hej Knausen.
Roligt att höra att det verkar bli till belåtenhet.
Vilken drevsats valde du, vilken utväxling?

mvh
Werner
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varvtal

Hej Knausen.
Roligt att höra att det verkar bli till belåtenhet.
Vilken drevsats valde du, vilken utväxling?

mvh
Werner

Hej.

Jag hade ambitionen att kolla antal kuggar men träffade en annan husbilsägare så det blev mest annat prat och sedan var det spännande att kolla in allt under bilen när den var upphissad. Jag litade på Peter i Kylinge som har kunskap om de olika drevsatserna och det blev bra. Ring honom eller Bossing-firman som säkert också kan allt om detta.

Hälsningar
Knausen
 
J

Jarn

Guest
Sv: Varvtal

Jag har idag inte en bil med den växellådan, men när jag hade en sådan, då var det mera vanligt att man höjde varvtalet och inte sänkte den som du tydligen gjort Knausen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Varvtal

Hej. Har 2,8L motor och väger 3850kg och varvtalet ser du nedan. Hastigheten är med bilens mätare.
70km/tim 2000v/m på 5vx
90km/tim 2500v/m på 5vx
100km/tim 2750v/m på 5vx
110km/tim 3000v/m på 5vx

När man bytade växellådan på garantin så plockade man felaktigt den lådan som sitter i de mindre chassina och jag fick 500varv lägre på motorn och det var helt kass. Det lilla jag hann köra innan det blev fixat så fick jag växla hela tiden.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varvtal

Hej.

Normalt har bilarna 2000 varv vid 90 km/h på 5:ans växel. Knaus hade tänkt till och fått den levererad från Fiat med 2500 varv vid 90 km/h. (Alkovbil). Det är de två originalalternativ som finns. Med tanke att jag kör mycket 90 och 110 vägar så ville jag sänka varvet något och jag tycker det verkar som om det blev bra. Jag har kraften kvar och har nu 2300 varv vid 90 km/h.

/Knausen

Tillägg:
Ser att Dethleffs skrev samtidigt som mig. Precis så är min bil växlad i original och nu har jag ett mellanting... 2000 varv i 90 km/h hade inte heller funkat på min husbil.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen