• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varvräknare

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Hej alla husbilsåkare
Besökte en bilelektrisk verkstad idag för inkoppling av ett uttag på
generatorn (W uttag) för att driva en varvräknare eftersom jag inte har
elektronisk insprutning på min bil. Kostnad c:a 2500:-
Chefen på företaget tipsade mig om att han hade hört talas om att det fanns varvräknare där man inte behövde detta uttag utan man satte en givare på ett insprutningrör istället.
Någon som hört talas om det och var man kan köpa den i så fall.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Varvräknare

jodå det finns och används tex på Scania's båtmotorer.
en snabbkoll hos Scania visar att den kostar ca 3500:- och uppåt så billigare blir det nog inte

sedan om jag inte är helt "lost" så funkar det bara på en motor med separata och synliga spridarrör till vardera cylinder där man då sätter givaren på ett av rören (ettan cylinder troligen).
Det kommer därför inte att fungera på en common rail motor där allt går i samma "rör"

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Det finns varvräknare på Biltema art nr.32-180 som kan kopplas till generator på dieselbilar.(W+ uttag) och om jag inte minns fel så drivs kylskåpet på w+ alltså direkt från generatorn när du kör den på 12V...där har du färdig uttag.

Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

njae.... rätta mig nu om jag är ute på grunt vatten... :D
men W uttaget är ett speciellt varvräknar uttag på generatorer för dieselbilar, jag tror inte man driver kylskåpet med det ?

saknar man detta uttag så kan en "lagom" händig person löda in det..... jag gissar det är det som trådskaparen fått prisuppgift på... eller ?
den varvräknare som man sedan kopplar till W uttaget måste vara av en sort som går att kalibrera (små minibrytare på baksidan av mätaren) och som man då jämför med någon annan handhållenvarvtalsgivare (eller bara genom att räkna ut med vilket varvtal generatorn snurrar)

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

hittar det här i ett marinforum..... (och jag gör inga anspråk på att det är rätt... :D men det låter rimligt :D)

W-uttaget (Det kanske heter något annat nånannanstans - man få lov att ha fel.) är normalt använt på diesel fordon som inte har en speciell varvräknargivare i transmissionskåpan (vevaxel/kamaxel). (bensin motorer använder strömpulser från tändspolen).

I en fordons generator finns det tre lindningar som genererar ström. Dessa tre växelspänningar - 3-fas spänning - likriktas till likström för att fungera ihop med ett batteri. W-uttaget är helt enkelt en av dessa tre växelspänningar. finessen är att man får ett visst antal pulser för varje varv på generatorn (antalet påverkas av antal magnetiska poler på rotorn). Man löder helt enkelt in en ny ledning på en av de tre faserna från statorn.

Men, man bör skydda generatorn från kortslutning med ett stabilt motstånd (resistor) inuti i generatorn. Motståndet bör anpassas så att man får ut max nån 1/10 ampere (14.8/0.1= 150ohm/2Watt). Då slipper man fundera på säkringar på dett W-uttaget. sen gäller det att hitta ett instrument som visar hur fort det snurrar...

F

F.d. 10115

Guest

Ett egen w-anslutning är inte svårt att göra själv.jag har kopplingsschema om någon är intresserad.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag hade fel om kylskåpet sorry..
---------------------------------------------------------------------------
Det du tänkte på är säkert D+ som man kan använda som styrström till ett relä som sedan matar kylskåpet när generatorn laddar. Det är samma uttag som används för att släcka laddlampan, men detta ger "vanlig" 12V plusström.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 53078

Guest

Det stämmer bra det är den styrspänningen som man kan använda till halvljus automatik. ljuset tänds inte förän batteriet laddar.

F

F.d. 29925

Guest

hittar det här i ett marinforum..... (och jag gör inga anspråk på att det är rätt... :D men det låter rimligt :D)

W-uttaget (Det kanske heter något annat nånannanstans - man få lov att ha fel.) är normalt använt på diesel fordon som inte har en speciell varvräknargivare i transmissionskåpan (vevaxel/kamaxel). (bensin motorer använder strömpulser från tändspolen).

I en fordons generator finns det tre lindningar som genererar ström. Dessa tre växelspänningar - 3-fas spänning - likriktas till likström för att fungera ihop med ett batteri. W-uttaget är helt enkelt en av dessa tre växelspänningar. finessen är att man får ett visst antal pulser för varje varv på generatorn (antalet påverkas av antal magnetiska poler på rotorn). Man löder helt enkelt in en ny ledning på en av de tre faserna från statorn.

Men, man bör skydda generatorn från kortslutning med ett stabilt motstånd (resistor) inuti i generatorn. Motståndet bör anpassas så att man får ut max nån 1/10 ampere (14.8/0.1= 150ohm/2Watt). Då slipper man fundera på säkringar på dett W-uttaget. sen gäller det att hitta ett instrument som visar hur fort det snurrar...

Helt rätt.
Till de flesta varvräknare avsedda för inkoppling på W levereras det i allmänhet en liten justermojäng av plast.
Man mäter helt enkelt vartalet med ett yttre optiskt instrument och justera varvräknarens värde till överensstämmelse.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det finns infraröda varvräknare på marknaden. Man sätter en bit reflekterande tape på remskivan och en sensor i närheten. Fungerar utmärkt. Jag har själv en dylik i ett felsökningsinstrument.
Här finns olika varvräknare för eftermontering.
MÄTARE - Mätare till tvåtakt och fyrtakt

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

---------------------------------------------------------------------------
Det du tänkte på är säkert D+ som man kan använda som styrström till ett relä som sedan matar kylskåpet när generatorn laddar. Det är samma uttag som används för att släcka laddlampan, men detta ger "vanlig" 12V plusström.

M.v.h. JANKRO.

D+ brukar vara direktkopplad till B+, antingen direkt till batteriet eller till startmotorns 30-anslutning (+). DF är det uttag som släcker kontrollampan för laddning. Det jordar anslutningen när generatorn inte laddar och ger batterispänning när generatorn laddar. (Då matas båda sidor på lampan med batterispänning, inget spänningsfall över lampan, alltså är den släkt.)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Wizard, DF finns väl bara på generatorer som skall ha ett separat laddrelä och används då tillsammans med D+ mellan generator och relä. Generatorer med inbyggd regulator/kolhållare har väl ingen DF utgång utan enbart D+ / B+ / och ev. B- om inte hela generatorn jordar. Jag tror att DF är till för återmatning av ström till generatorn för att reglera laddningen och hänger ihop med kolen.
Jag har också för mig (det var ett tag sen sist måste nog läsa på lite) att om man matar DF direkt med 12V så kan man kolla generatorn för då skall den ladda för fullt. Det är nog troligt att DF på dessa generatorer också kan användas till att släcka laddlampan.

Jag var tvungen att kolla lite till. Ut till garaget, där låg två gamla Bosch från BMW med inbyggt laddrelä, de enda två utgångar som finns på dem är B+ och D+.

Jag måste erkänna att jag fortfarande kan ha fel men lite envis är jag nog i alla fall :).

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg er nesten sikker på at du har rett: DF - DynamoField, spenning til magneten i rotoren i dagens generator fra regulator. Får ofte +12V fra regulatoren tidlig i ladesyklusen - ikke brukbart til andre formål.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej Wizard, DF finns väl bara på generatorer som skall ha ett separat laddrelä och används då tillsammans med D+ mellan generator och relä. Generatorer med inbyggd regulator/kolhållare har väl ingen DF utgång utan enbart D+ / B+ / och ev. B- om inte hela generatorn jordar. Jag tror att DF är till för återmatning av ström till generatorn för att reglera laddningen och hänger ihop med kolen.
Jag har också för mig (det var ett tag sen sist måste nog läsa på lite) att om man matar DF direkt med 12V så kan man kolla generatorn för då skall den ladda för fullt. Det är nog troligt att DF på dessa generatorer också kan användas till att släcka laddlampan.

Jag var tvungen att kolla lite till. Ut till garaget, där låg två gamla Bosch från BMW med inbyggt laddrelä, de enda två utgångar som finns på dem är B+ och D+.

Jag måste erkänna att jag fortfarande kan ha fel men lite envis är jag nog i alla fall :).

M.v.h. JANKRO.

D+ (tidigare DF) släcker varningslampan och är kopplat till laddningsregulatorn i generatorn. När man slår på tändningen går strömmen från laddningslampan via D+ och regulatorn till rotorlindningen och magnitiserar denna tills generatorn kommit upp i varv då den alstrar sin egen magnitiseringsström. Då kopplar regulatorn 12 V till D+ och lampan slocknar.
Är du intresserad kan jag skicka dig ett kopplingsschema på hur regulatorn är kopplad internt.

B

bankkock

Guest

Hej ! Såg ditt inlägg om koppla varvbräknare om man inte har W uttaget på generatorn har du kopplingsschemat kvar är jag intresserad av detta. Skall åka till fotbolls EM i Kiev med familjen så jag kanske hinner fixa det innan.
Min mail är pingvinralph@gmail.com

Tackar på förhand :)
Ralph

F

F.d. 24414

Guest

Trådskaparen berättar om att han ville ha ett W uttag på generatorn och frågade om pris på det hos en verkstad(som jag läser inlägget).
Om han fick ett pris på 2500:- för enbart det så bör man prova på ett annat företag som jobbar med bilel.
Gällde priset hela monteringen av varvräknare med kabeldragning samt ombyggnad av generator för W-uttag är det korrekt som jag ser det.
Att montera ett W-uttag när generatorn är lösmonterad får man utfört får någon hundralapp.
Jag brukar inte ha något motstånd när jag monterar W-uttag och de äldre genaratorer med standard W-uttag jag arbetat med (15 år sedan) hade inget sådant, jag ser dock inget fel med ett motstånd.
Att utrusta en generator med ett W-uttag är alltså en enkel åtgärd, det jobbiga är att montera lös generatorn och sedan att dra kablar+montera varvräknaren snyggt.

// Alf

Toppen