• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Vart sitter säkringen

Hejmis

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Säffle
HBK-Nr
32570
Medlemskap
2024
Har en Adria Compact 2011 som jag inte får fart i kranarna har säkringen gått till vattnet ??? och vart hittar jag säkringarna ??????????? Christer
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det blir lite diffusa svar kanske. Det beror delvis på att det finns olika sätt som vattnet kommer ut ur kranarna på.

Dels om du har tryckvattensystem i din bil och den pumpen inte startar.
Dels om du har strömbrytare i kranarna som säkerhet och tryckvattensystem.
Dels om du har dränkpump i tanken i din bil och den pumpen inte startar.
Om du har dränkpump så kan den ev. styras direkt av strömbrytare i kranarna, men då borde det inte strula med alla kranar utan bara en.
Den kan också styras av strömbrytare i kranarna som styr ett relä till pumpen som kan bråka.
I alla dessa system kan det ju dock vara "bara" en säkring som gått.

Så det är lite svårt att gissa utan att veta vilket pumpsystem du har tyvärr, för det skiljer inte bara på fabrikat utan också på årsmodell, men om ev. huvudbrytare till vattnet är på och om du ev. kan spåra vilken säkring som är till vattnet och den är hel så blir det lite tråkiga svaret att man måste kolla vilket system och mäta lite för att veta var strömmen finns eller inte finns och då komma fram till varför pumpen inte funkar.

Vet du om du har strömbrytare i kranarna och vet du om du har en tryckvattenpump utanför tanken som brukar höras när den går för att bygga upp tryck, eller vet du om det hänger en dränkpump inne i din vattentank, så skulle det hjälpa lite.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen