• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vart kopplar jag in gasolen...

F

F.d. 28345

Guest
Hej,

Jag har fått ta över svärfars husbil, en Adria Coral S670SLT.. Finns inte mycket instruktioner och har aldrig haft eller lånat så jag är väldigt mycket nybörjare..

Det finns gas draget i bilen, men jag vet inte vart jag kopplar in flaskan?:oops: Har en gasol-slang (se bild gasolslang2.jpg)

Sedan finns en panel (Se bild kontrollpanel gas.jpg) antar att detta sedan är avstängning för resp.? Något att tänka på?

Sedan hittade jag en regulator (Bild: regulator.jpg)

1. Jag har letat som en tok och fattar inte vart jag kopplar in gasolflaskan?
2. Vad används regulatorn till?

Vore evigt tacksam om någon kunde förklara hur det fungerar eller har instruktionsbok för detta.

Tack på förhand.
 

Bilagor

  • gasolslang2.JPG
    gasolslang2.JPG
    1,8 MB · Visningar: 8
  • regulator.JPG
    regulator.JPG
    1,9 MB · Visningar: 8
  • kontrollpanel Gas.JPG
    kontrollpanel Gas.JPG
    1,8 MB · Visningar: 22

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Vart kopplar jag in gasolen...

Vet inte vilken årsmodell du har, men kikade på lite bilder på nätet ser det ut som gasolutrymmet är på höger sida av bilen mellan passagerardören och bodelsdörren.
Dt bör vara ett utrymme för 1-2 större gasflaskor och en regulator och kanske någon kran.
Vad hittar du där inne om du öppnar ?

Den slang du har lös liknar den regulator du bör ha i gasolutrymmet, den bör vara fastmonterad vad jag tror.
Känner inte igen kopplingen i ena änden av den du har på bild så ingen aning om vart den där slangen hör, kanske till en grill ??

Edit : hittade en bild där gasolluckan satt framför vänster bakhjul, så det verkar finnas olika.
 
Senast ändrad:
G

gigge

Guest
Sv: Vart kopplar jag in gasolen...

Gasolslangen tillhör nog en ihopfällbar gasolgrill av typ Cramer, jag har samma.
Bild 2 ser ut till att vara olika adapter för andra länders flaskor.
 
F

F.d. 28345

Guest
Sv: Vart kopplar jag in gasolen...

Nu känner jag mig lite dum... Hittade luckan med flaskorna :)
Har missat helt denna lucka... Tack.. Grymt forum!

Fick igång spisen :)..

Nu måste jag fråga mera...
En avstängningskranarna inne för GAS.. så är det GAS till spis och ugn... Det förstår jag... men En avstängning är till Varmvatten och en för värme?? Hur funkar detta?:oops:
 
F

F.d. 28345

Guest
Sv: Vart kopplar jag in gasolen...

Grymt... Hittade grillen, men trodde det var en kolgrill.. Är en exakt sådan du har.. Tack..

Är gillen bra?
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Vart kopplar jag in gasolen...

Att fråga är inte det samma som att vara dum..... så fråga på du ;)

Skulle tro att kranen med snöflingan är kylskåpet, och värmaren och varmvattenberedaren är en och samma enhet och därför bara en kran för dom.

Själv stänger jag aldrig av dom där, vet inte vad andra gör....
 
F

F.d. 28345

Guest
Sv: Vart kopplar jag in gasolen...

Att fråga är inte det samma som att vara dum..... så fråga på du ;)

Skulle tro att kranen med snöflingan är kylskåpet, och värmaren och varmvattenberedaren är en och samma enhet och därför bara en kran för dom.

Menar du att kylskåpet går på gas också? :) Hur funkar det.. Bara dra på gasen?
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Vart kopplar jag in gasolen...

Nästan 100% säkert....:cool:

På vredet på skåpet så bör det stå (eller vara symboler) för avstängd, 12v, gas och 220v (i någon ordning)
Rätt sannolikt har du också ett läge som heter auto, då väljer skåpet själv det som är bäst för tillfället
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.674
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vart kopplar jag in gasolen...

På bilden hur du nog en anslutning som passar gammal svensk standard och spansk gasolflaska. Tror även finland har den anslutningen.Den kromade delen ser ut att vara en koppling till anslutningen så den passar svensk standard.
HaDe Hasse
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vart kopplar jag in gasolen...

På bilden hur du nog en anslutning som passar gammal svensk standard och spansk gasolflaska. Tror även finland har den anslutningen.Den kromade delen ser ut att vara en koppling till anslutningen så den passar svensk standard.
HaDe Hasse

Hejsan jo vi har den anslutningen också men inte i husbilar där använder vi sidoventil med vänster gänga
Ha de Paffw
 
Toppen