• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vart kan man få tag i en plastsida till Dethleffs A6971?

Mr.B

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
39471
Medlemskap
2026
Hej alla HBK:are!

Efter en däckexplosion som resulterade i att plastsidan vid höger bakhjul gick sönder så söker jag efter en ny plastsida (se bifogad bild). Har kollat runt lite överallt men verkar vara väldigt svårt att få tag i en sån tyvärr....

Så tänkte göra ett försök med att slänga ut frågan här bland alla husbilsfantaster som troligvis har mer koll än vad jag har!

Husbilen som det gäller är en Fiat Dethleffs A6971 -02, men kanske finns andra modeller som har samma plast där på sidan?

Är mycket tacksam för ev. tips!

/Mvh Mr.B

Bilagor

• IMG_7208.png
    IMG_7208.png
    17,7 MB · Visningar: 78

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Om du har helförsäkring på bilen, är det väl verkstadens sak att hitta reservdel? (Kan nästan garantera att självrisken är avsevärt lägre än vad enbart själva plastkjolen kostar.)

Pålle

Mr.B

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
39471
Medlemskap
2026
Om du har helförsäkring på bilen, är det väl verkstadens sak att hitta reservdel? (Kan nästan garantera att självrisken är avsevärt lägre än vad enbart själva plastkjolen kostar.)

Pålle
Tyvärr så hade jag bara halvförsäkring vid det tillfället då jag tog försäkringen på ett bolag som jag hade mina andra försäkringar på och dom ville ej teckna en helförsäkring pga husbilens ålder… Har bytt bolag och har helförsäkring nu men det hjälper ju tyvärr inte när skadan skedde innan…

Annars hade det ju helt klart varit både smidigast och mest ekonomiskt att ta det på försäkringen.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej alla HBK:are!

Efter en däckexplosion som resulterade i att plastsidan vid höger bakhjul gick sönder så söker jag efter en ny plastsida (se bifogad bild). Har kollat runt lite överallt men verkar vara väldigt svårt att få tag i en sån tyvärr....

Så tänkte göra ett försök med att slänga ut frågan här bland alla husbilsfantaster som troligvis har mer koll än vad jag har!

Husbilen som det gäller är en Fiat Dethleffs A6971 -02, men kanske finns andra modeller som har samma plast där på sidan?

Är mycket tacksam för ev. tips!

/Mvh Mr.B
Vi fick plastkjolarna på ena sidan demolerade 2009. Husbilen vi hade då var från 1996 och hade slutat tillverkas för länge sen. Vi hade helförsäkring och det slutade med att en plåtfirma pressade nya kjolar till ena sidan. Resultatet blev riktigt bra, fast inte identiskt med andra sidan av bilen.

Hälsar
Bettan o Einar

Mr.B

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
39471
Medlemskap
2026
Vi fick plastkjolarna på ena sidan demolerade 2009. Husbilen vi hade då var från 1996 och hade slutat tillverkas för länge sen. Vi hade helförsäkring och det slutade med att en plåtfirma pressade nya kjolar till ena sidan. Resultatet blev riktigt bra, fast inte identiskt med andra sidan av bilen.

Hälsar
Bettan o Einar
Okej, ja kjolarna till min modell verkar också ha slutat tillverkas. Verkar som att jag blir tvungen att hitta någon som kan tillverka nya då jag inte hittat någon på skroten än så länge….

Mr.B

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
39471
Medlemskap
2026
Har du kvar plastbitarna så kan en billackerare svetsa ihop bitarna och lacka så det blir som nytt.
Alternativt så kan dom kanske forma nya plastbitar.
Kolla med en lackerare.
Plastbitarna finns tyvärr inte kvar… Men får kika om någon kan lösa det ändå. Tack för tipset!

fjelie

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2025
Jag har tillverkat delar i plast, till exempel hela fronter till bilar mm
Vänd dig till en båt eller bilbyggare så borde dom kunna fixa det.
Lycka till

Toppen