Helena & Lasse
HBK Medlem
Vart vänder man sig för att köpa batterkabel i önskad dimension och längd med pressade kabelskor i ändarna?
Gärna klickbart hem.
Gärna klickbart hem.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Sök på "Färdigpressad batterikabel" så får du många alternativ.Vart vänder man sig för att köpa batterkabel i önskad dimension och längd med pressade kabelskor i ändarna?
Gärna klickbart hem.
Crimp betyder väl ungefär krympa, pressa. så det är kanske inte så konstigt?Intressant att man använder ordet pressad.
Vanligen kallar man det för kontaktcrimpad. Crimpade kontakter. Chrimptång etc.
Men kul att det finns ett bra svenskt ord!
Biltema har en kontaktpress för stora kablar, skall slås med hammare. Men vet i katten vad sökrordet blir....
Jo här kanske, men ingen bild: Kabelskopress
Roysan
Tack, de ligger runt hörnet så jag köper nog där.Som Montreal skriver det krävs ordentliga grejer för att pressa grova kabelskor, Biltemas är kass.
Jag gick in på Hjertmans och dom pressad medan jag väntade.
![]()
Presstång Skyllermarks, för sexkantspressning 10 - 120 mm² - Moory
Kraftfull & robust presstång av god kvalitet Pressningen av kabelskon på kabeln är viktig för hållbarheten Kompatibel med rörkabelskor mellan 10 - 120 mm² Extra utväxling - för ett korrekt tryck vid pressning Pressa alltid kabelskon 2 ggr: först närmst hålet & sedan närmare kabelhöljet Roterande...www.moory.se
Se bara upp med kabelskorna därifrån, ofta för tunt material, eller tillverkade av plåt som är sammanvikt så att det finns en skarv på röret för kabeln och då kan den ju inte hålla ihop men nämnvärd kraft.Det går att få till bra pressningar med billigare hjälpmedel än den dyra presstången.
Själv är jag väldigt nöjd med min hydrauliska skopress från kina, typ en sån här AMZCNC 8 toner hydraulisk presstång presstång 4-70 mm2 tång, kabelskotång med 9 par av detta (crimptång (4-70 mm2 : Amazon.se: Bygg, el & verktyg
Kabelskor köper jag på Hjertmans, dyra och bra kvalitet, ljusår från de kinesiska skräpskor som är ändå dyrare ifall man jämför pris/kvalitet.Se bara upp med kabelskorna därifrån, ofta för tunt material, eller tillverkade av plåt som är sammanvikt så att det finns en skarv på röret för kabeln och då kan den ju inte hålla ihop men nämnvärd kraft.
Alla verkstäder jag anlitat har gjort jobbet medan jag väntat.dom pressad medan jag väntade