• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vart köper man färdigpressade batterikablar i önskad längd?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Vart vänder man sig för att köpa batterkabel i önskad dimension och längd med pressade kabelskor i ändarna?
Gärna klickbart hem.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Intressant att man använder ordet pressad.
Vanligen kallar man det för kontaktcrimpad. Crimpade kontakter. Chrimptång etc.
Men kul att det finns ett bra svenskt ord!

Biltema har en kontaktpress för stora kablar, skall slås med hammare. Men vet i katten vad sökrordet blir....
Jo här kanske, men ingen bild: Kabelskopress

Roysan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intressant att man använder ordet pressad.
Vanligen kallar man det för kontaktcrimpad. Crimpade kontakter. Chrimptång etc.
Men kul att det finns ett bra svenskt ord!

Biltema har en kontaktpress för stora kablar, skall slås med hammare. Men vet i katten vad sökrordet blir....
Jo här kanske, men ingen bild: Kabelskopress

Roysan
Crimp betyder väl ungefär krympa, pressa. så det är kanske inte så konstigt?
Jag vill gärna avråda från det där verktyget från Biltema som alltid kommer upp när kontaktpressning av kraftigare kablar diskuteras.
för att få till en riktig kontaktpressning för anslutning av t.ex. en växelriktare/inverter krävs det att ganska många parametrar är rätt
för att metallerna skall flyta ihop som det är avsett. Tänk på att 2000 watt från växelriktaren kräver runt 150A från batteriet via kablarna.
Detta kan lätt orsaka en brand om pressningen inte är riktigt utförd.
För att allt skall fungera behövs kopparkabel av bra kvalitet som verkligen håller den diameter på kärnan som anges, kabelskor av rätt material och rätt godstjocklek och innerdiameter, och en pressningstång av bra kvalitet som klarar stora diametrar och ger det pressningstryck som behövs.
Att uppfylla detta för de förmodligen ganska få pressningar som behövs i en husbil är kanske lite överkurs, men om man ändå vill göra det rekommenderar jag kablar och kabelskor från Skyllermarks, de har jag använt med bra resultat. Men för de flesta är det säkert billigare och bättre att beställa färdiga kablar skräddarsydda från Hjertmans/Skyllermarks.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Som Montreal skriver det krävs ordentliga grejer för att pressa grova kabelskor, Biltemas är kass.
Jag gick in på Hjertmans och dom pressad medan jag väntade.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Som Montreal skriver det krävs ordentliga grejer för att pressa grova kabelskor, Biltemas är kass.
Jag gick in på Hjertmans och dom pressad medan jag väntade.
Tack, de ligger runt hörnet så jag köper nog där.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det går att få till bra pressningar med billigare hjälpmedel än den dyra presstången.
Själv är jag väldigt nöjd med min hydrauliska skopress från kina, typ en sån här AMZCNC 8 toner hydraulisk presstång presstång 4-70 mm2 tång, kabelskotång med 9 par av detta (crimptång (4-70 mm2 : Amazon.se: Bygg, el & verktyg
Se bara upp med kabelskorna därifrån, ofta för tunt material, eller tillverkade av plåt som är sammanvikt så att det finns en skarv på röret för kabeln och då kan den ju inte hålla ihop men nämnvärd kraft.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Se bara upp med kabelskorna därifrån, ofta för tunt material, eller tillverkade av plåt som är sammanvikt så att det finns en skarv på röret för kabeln och då kan den ju inte hålla ihop men nämnvärd kraft.
Kabelskor köper jag på Hjertmans, dyra och bra kvalitet, ljusår från de kinesiska skräpskor som är ändå dyrare ifall man jämför pris/kvalitet.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag som kan och vet har fuskat! Jag har noggrant förtent kabeln sen har jag färtent hylsa sen har jag med polygrip klämt ihop det hela och värmt med blåslampa så att allt smält ihop.
Jo det sitter ihop och lossnar inte nackdelen är att det tar tid och att stora strömmar ska passera koppar lödtenn koppar. Men kontaktytan gör att det inte blir mätbart spänningsfall och i mitt fall handlar det inte om stora strömmar. Jo man kan fuska om man vet och kan. På mitt jobb hade vi en stor lång tång som man ställde in så att den inte släppte förrän man nått det förinställda värdet. Det handlade om elever som skulle skarva avbrott på huvudkablar nere i en grop så viktigt. Gick åt en rulle butyltejp för varje övning som skulle lindas enligt konstens alla regler sen var det stora tjocka krympslangar som skulle värmas med en hårtork. o_O

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Mitt råd till alla som har kablar, kontakter, pressningar, batterier osv som hanterar stora strömmar (dvs alla som har hb) är att någon gång då och då kolla temperaturen vid alla känsliga punkter. Detta bör man göra oavsett vem som installerat eftersom vibrationer och annat i våra fordon kan göra att saker och ting förändras över tid.
Industriellt är det mycket vanligt att man fotograferar med värmekamera i samband med förebyggande underhåll, vi klarar oss långt med en IR termometer för några hundringar. Kolla gärna när batterierna lastas ur hårt vi ex en inverter eller när batteribanken laddas max vid körning. En dåligt dragen plint eller en pressning som inte var hundra utförd och därmed vibrerar loss över tid ger direkt en temperaturhöjning. Om ett batteri av flera i en batteribank avviker, ja då är det skumt. Om plinten på EBL som försörjer kylskåpet med 12V för drift under körning är varmare än de vi sidan av så är det en indikering. Om området kring fläktvredet i Fiat är varmare än det är en bit vid sidan av så är det något som inte är bra. Har man då mätt någon gång tidigare under liknande förhållande så kan även en lekman bli medveten om ett begynnande problem och få det åtgärdat i god tid.

Hälsningar
Peter

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Mycket bra råd för att undvika problem. Finns ju billiga ir mätare på biltema sen kan man ju kolla kalldraget i bilen samtidigt och spåra varifrån det kommer, även tempen på bromstrummor efter bergskörning.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag minns på min Volvo S70 1998.
Hur jag vid koll hur det såg ut under huven, såg att en sådan kabel var helt av.
En kabel från motorblocket till chassiet till batteriets minuspol.
Rakt av där kabeln kommer ut ur den kontaktpressade kabelskon, på motorblocket..
Förmodligen pga av vibrationer.
Men hur kunde motorn gå och starta då?
Jo det fanns en till från batteriets minus till plåten vid batteriet. Den var hel men satt ju stilla.
Sen en från motorn till chassi på annat ställe.

Hade då ingen kabelskopress utan lödde dit en ny kabelsko, lödningen sög i sig minst ett par meter av mitt elektroniklödtenn.

Det finns ett skäl att då och då ställa sig och titta över hur det ser ut under huven. Kika, lysa med ficklampa och kolla, känna på saker om de sitter fast. Kolla efter läckage och sladdar. Krypa under bilen och känna på kablar till startmotor och motor chassi etc.
Kablar kan vara angripna av små odjur med vassa tänder, vilket kan ge gnistbildning, värme och brand.
Okulärbesiktning kallas det.

I fallet S70 så finns det stora risker om en jordledning av denna typ går av.
Exvis startströmmen kommer då att gå en ny väg, eller försöka gå en ny väg.
Den vägen kan vara genom andra mindre ledare som matar fläktar, vindrutetorkare, elektronikbox etc. Ha man rejäl otur kan det orsaka stora skador. Höga strömmar kan välja minst motståndet väg och ge skador.

Roysan

Toppen