• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varselljus för husbilar LED

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Varselljus för husbilar LED

Jag har nu varit ute i "sommarvärmen" och tittat på husbilen och hur jag skall placera mina DRL men jag gör nog som så att jag monterar H3 LEDlampor i mina dimljus jag skall skaffa sådanan med 45 SMD ("dioder") och kopplar dom så att dom får samma funktion som DRL .

Som ni ser så finns det ju redan en del lampor ifram men jag ser ju rätt bra ut ( genom rutan) .

Jag kom ju på att visst sparar man lite ström men jag har ju det helautomatiska kylskåpet som går på 12 volt när jag kör och det känns lite att vill jag verkligen spara ström så skall jag nog stänga av kylskåpet och inte köra med helljuset tänt (7*Xenon) nä .... någon måtta får det vara .

Bilagor

• P1000302 (Large).JPG
    P1000302 (Large).JPG
    92,1 KB · Visningar: 10

Solifer594

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
778
Medlemskap
2025
Sv: Varselljus för husbilar LED

Hej!

Det är väl allom känt att ju starkare belysning inom fordonets närområde man har, desto sämre ser ögat på längre avstånd. Dessutom är området närmast fordonet, vid högre hastigheter helt ointressant, därför människan hinner inte reagera snabbare än c:a en sekund. Om människor vore konstruerade så att man kunde reagera på noll sekunder vore starkt ljus nära bilen av ett visst intresse. Ni som kommer ihåg Tjörnbroolyckan minns kanske de stackare som inte hann märka, att bron var borta. Eller som vid alla seriekrockar, när bakomvarande förare inte hinner att reagera!
Starkt ljus nära fordonet är bara en nackdel, utom när hastigheten är under 30km/t!
Hälsn/ BR

Toppen