• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varsam försäkring

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Det är bra att ni undersöker alternativ på försäkringar.
Jag tyckte det var intressant med Varsam och ringde upp en agent som upplyste mig.
Nu kan man kanske tycka att 78 år inte är något då man kör husbil men det tycker inte Varsam.
Jag frågade på vad reseförsäkringen kostade för mig och fick ett pris på 4995:-
Jag ställde då en motfråga vad det skulle kosta mig nästa år- lite svagt fick jag veta att det blir 1000 kr dyrare.
Ok. vad kostar husbilsförsäkringen då- 10462:- samt kostnaden för huset som man också måste ha försäkrat hos dom.
6189:-
182 dagar med uppehåll i 25 dagar för hemresa var ju bra- men sedan kom man fram till att det skulle kosta mig i mars -efter 182 dagar-
en ny reseförsäkring på 5995:- då den gamla inte gäller efter perioden utan en ny måste tecknas.
Ok det är dyrt att vara äldre fattar jag men nu blev det inget för oss utan vi håller kvar Caravans Försäkring.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har inte huset försäkrat hos Varsam. Du behöver ha 2 försäkringar hos Varsam för att kunna ta del av den längre reseförsäkringen.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Precis,det blev nästan tre försäkringar med reseförsäkringen om man räknar den som en" fristående".
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
För de som åker med husbil mer än 182 dagar i följd utanför Sveriges gräns är Caravan Clubs husbilsförsäkring numera ett mindre bra alternativ. De införde denna begränsning i mars i år enligt de handläggare på Watercircles jag pratat med.
OBS Gäller alltså husbilens försäkring , har inget med reseförsäkringen att göra.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Varsams försäkring är en bra försäkring.
Men för oss som inte sitter i bonus malus träsket och inte ställer av husbilen och är över 75 år, så i vårt fall matchar inte Varsam Folksams pris.

Det är skillnader i de båda bolagens upplägg.

Exempel.
Med hemmet och husbilen och försäkrad i Folksam och medlemskap i Hbk har du 185 dagars reseförs. vid resa med husbil.

Vi har varit ute och rest i 185 dagar i Europa utan avbrott.
När vi har varit hemma några veckor med husbilen.
Så behöver vi göra en ny resa till Polen till exempel. Då har vi påbörjat en ny resa med 185 dagars reseförsäkring, utan att köpa ny reseförsäkring.
Men vi har kanske bara varit utomlands i 60 dagar av 185 dagar. Allting har fungerat automatiskt.
En flexibel försäkring.
Detta är något som passar oss.

Vad jag förstod av Varsam på årsmötet så skall man som i förra fallet ha husbil plus en försäkring till och medlemskap i Hbk, för att få teckna och betala för en reseförsäkring som gäller i 182 dagar.
Priset ökar med stigande ålder på reseförsäkringen för försäkringstagarna.

När vi efter 182 dagars resa kommer hem och efter en kortare tid, så känner vi för att göra en ny husbilsresa.
Detta blir en spontan resa i Europa på några månader.

Då är frågan.
Måste vi då lösa en ny reseförsäkring på 182 dagar?
Eller kan vi åka på den tidigare försäkringen?

Jag kan inte avgöra vilken försäkring som är den förmånligaste, utan det är upp till varje försäkringstagare i sin situation att själv avgöra.
Och läsa det finstilta.

Krister

Ps. Jag ser svaret på min fråga redan i första inlägget.

Ds.
 
Senast ändrad:

MickeCTR

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
34920
Medlemskap
2024
Hej, jag jobbar på Varsam och här kommer jag med info och svar på din fråga, jag citerar vårt villkor nedan:

B. Var och när försäkringen gäller

Försäkringen gäller under den försäkrade perioden som försäkringen tecknats för och som framgår av ditt försäkringsbrev.
Försäkringen gäller för resa som företas med husbil i längst 182 dagar räknat från det att du lämnat din bostad i Sverige.
Med bostad menas den plats i Sverige där den försäkrade är stadigvarande bosatt.
Resa med husbil ska företas i premieområde Europa.
Försäkringen träder i kraft först efter dag 45/60 beroende på gällande reseskydd som du innehar via ditt hemförsäkringsbolag.


Kommentar:
Den försäkrade kan resa ut igen, om hemförsäkringens reseskydd träder ikraft igen. Dvs. denna försäkring, ”Reseförsäkring – Vid resa med husbil - Förlängt reseskydd till din hemförsäkring från dag 46/61” gäller med en avtalsperiod om 1 år (försäkringsbrev) och endast om det finns ett aktivt skydd de första 45/60 dagarna, via reseskyddet i hemförsäkring. Viktigt att kontrollera att hemförsäkringens reseskydd gäller vid återresa till samma destination.
Bara ovan villkor uppfylls, så gäller försäkringen för flera resor under avtalsåret.




Har ni ytterligare funderingar så ring oss så hjälper vi er, 0500-10 10 10.

/Micke på Varsam
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Hej, jag jobbar på Varsam och här kommer jag med info och svar på din fråga, jag citerar vårt villkor nedan:

B. Var och när försäkringen gäller

Försäkringen gäller under den försäkrade perioden som försäkringen tecknats för och som framgår av ditt försäkringsbrev.
Försäkringen gäller för resa som företas med husbil i längst 182 dagar räknat från det att du lämnat din bostad i Sverige.
Med bostad menas den plats i Sverige där den försäkrade är stadigvarande bosatt.
Resa med husbil ska företas i premieområde Europa.
Försäkringen träder i kraft först efter dag 45/60 beroende på gällande reseskydd som du innehar via ditt hemförsäkringsbolag.


Kommentar:
Den försäkrade kan resa ut igen, om hemförsäkringens reseskydd träder ikraft igen. Dvs. denna försäkring, ”Reseförsäkring – Vid resa med husbil - Förlängt reseskydd till din hemförsäkring från dag 46/61” gäller med en avtalsperiod om 1 år (försäkringsbrev) och endast om det finns ett aktivt skydd de första 45/60 dagarna, via reseskyddet i hemförsäkring. Viktigt att kontrollera att hemförsäkringens reseskydd gäller vid återresa till samma destination.
Bara ovan villkor uppfylls, så gäller försäkringen för flera resor under avtalsåret.




Har ni ytterligare funderingar så ring oss så hjälper vi er, 0500-10 10 10.

/Micke på Varsam
Jag tackar för svaret Micke, det är inte min avsikt att förvirra för någon.
Nu har poletten trillat ner.
Och det är särskilt viktigt när det gäller försäkringar.
Krister
 
Toppen