• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varningslampa vatten i bränsle

F

F.d. 53498

Guest
Jag berättade i en tidigare tråd om mina klanterier att tanka vatten i dieseltanken.

Nu har vi pumpat ur allt vatten (tror vi) Jag har också fyllt i en halv flaska Water Remover.

Den diesel vi tagit ut har skiktat sig fint. De sista 20 literna har inte skiktat sig på några timmar.

När jag startade motorn gick den snyggt och fint i ett par minuter, sedan tändes varningslampan för vatten i bränslet. Törs man köra motorn? I instruktionsboken står givetvis lämna till Fiatverkstad, måste man det?

Vad göra? Hur tömmer man vattnet ur separatorn. Hur i h-vete skall man komma åt i den intregerade bilen?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Varningslampa vatten i bränsle

Jag berättade i en tidigare tråd om mina klanterier att tanka vatten i dieseltanken.

Nu har vi pumpat ur allt vatten (tror vi) Jag har också fyllt i en halv flaska Water Remover.

Den diesel vi tagit ut har skiktat sig fint. De sista 20 literna har inte skiktat sig på några timmar.

När jag startade motorn gick den snyggt och fint i ett par minuter, sedan tändes varningslampan för vatten i bränslet. Törs man köra motorn? I instruktionsboken står givetvis lämna till Fiatverkstad, måste man det?

Vad göra? Hur tömmer man vattnet ur separatorn. Hur i h-vete skall man komma åt i den intregerade bilen?

Jag skulle ha kört den ett par tankar sedan lämnat in den för åtgärd och släckning av lampan. Detta för att vara säker på att allt vatten är borta innan besöket.
Den lilla mängd vatten som möjligen kommer /har kommit med till förbränning gör knappast någon skada.

Om du åker till en verkstad nu finns ju risken att lampan kommer att tändas flera gånger..

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Finns det ingen dränerings plugg på undersidan av bränslefiltret ?
Har du insatsfilter eller kapslat filter?
Om det inte går att dränera ut vattnet måste du byta filtret

M

Matts Torebring

Guest

Som jag skrev tidigare, jag tvingades byta bränslefiltret 7- 8 gånger innan äventyret var över. Detta trots att tank, filterbyte och alla ledningar var tömda på allt vatten på auktoriserad verkstad.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vatten i insprutningssystemet är INTE bra. Det smörjer inte, och i stor mängd kan det skada pump och insprutare. Dessutom kan det orsaka rost i både tank och insprutningssystem.
Som lök på laxen så kan alger och bakterier växa i gränsskiktet mellan diesel och vatten, som sedan sätter sig i filtret och orsakar motorstörningar.
Pumpar ni ut dieseln så finns det formodligen en hel del vatten kvar i tanken.
Finns det avtappningsplugg på tanken så använd den och töm tanken igen.
Tappa sedan ur filtrets vatten avskiljare. Kör och tappa igen o s v.
När inget mer vatten finns - byt filter. Filtermaterialet sväller av vattnet och kan orsaka problem med bränsletillförseln.

Hur man kommer åt filtret? -Tja, helintegrerade bilar är inte direkt kända för att vara servicevänliga.

Good Luck
//W

Toppen