• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning LPG

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
PÅ nätet bla. blocket finns det någon som säljer LPG påfyllningsatser för vanliga svenska gasolflaskor.
Att fylla en vanlig flaska själv är direkt livsfarligt!!!
Använd endast speciella LPG flaskor med fyllstopp.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Varning LPG

Denna "någon" är medlem i HBK.
Förutom att det är farligt att använda påfyllningskittet är det sannolikt olagligt att saluföra det. Han har försökt att sälja kittet även genom detta forum men "annonsen" blev snabbt raderat. Kittet har ett värde av ca. 300kr. till konsument, inköpsvärdet är mindre än 200 kr. Hans försäljningspris är 1900 kr!
Eventuella slutsatser kan ni dra själva!
Köp inte skiten! Det är olagligt att använda det för vanliga konsumenter.
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varning LPG

Som med npen få andre saker så er det mulig det ikke er forbidt å selg, men at det er forbudt å bruke. Eneste andre sak jeg husker i farten er apparat for hjemmeproduksjon av sterksprit.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Varning LPG

Som med npen få andre saker så er det mulig det ikke er forbidt å selg, men at det er forbudt å bruke. Eneste andre sak jeg husker i farten er apparat for hjemmeproduksjon av sterksprit.
Så är det nog Knut!
Jag skrev att det sannolikt är förbjudet att sälja manicken, men så är det alltså sannolikt inte!
(Det är som med prostitutionen, tillåtet att saluföra men förbjudet att använda! :cool:)
Observera parentestecknen!
Manicken att fylla gasolflaskor med, är inte förbjuden att använda för en auktoriserad gasolfyllare, då är den rimligtvis heller inte olaglig att saluföra.
Det jag och flera reagerade emot var/är, att manicken saluförs till allmänheten, till den icke auktoriserade konsumenten, vilket kan medföra tragiska olyckor.
Jag hoppas att HBK-medlemmen som saluför kittet inser det omoraliska i hans försäljning och genast tar bort annonsen även från Blocket. Jag är ganska övertygat om att han läser detta.
Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varning LPG

Är inte säker, men har för mig att även innehav av hembränningsutrustning är olaglig.

Kom att tänka på gubben som stod inför domaren anklagat för just hembränning fast den enda bevisningen bestod av den beslagtagna hembränningsutrustningen.
Ja herr domare om det är så illa kan ni döma mig samtidigt för våldtäkt. Va, har ni gjort även detta vedervärdiga brott? Nej, herr domare, men jag har apparaten.

(Tänk så lätt trådar spårar ur):)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Varning LPG

Förtydligande!
Uppenbart är "kittet" avsedd för LPGflaskor med fyllstopp och således inte förbjuden att saluföras men annonsen är riktad till alla gasolkonsumenter med svenska gasolflaskor. "Påfyllningssats för svenska flaskor"
I Sverige kostar kittet hos känd leverantör, ca. 400 kr. I Holland ca. 300 kr.
Att det är olagligt att använda för att fylla vanliga svenska gasolflaskor (en anslutning/genomföring), råder det dock ingen som helst tveksamhet om.
Julian
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Varning LPG

Den adapter som ska skruvas på den Svenska flaskan kan ju inte vara tillåten och nedan citat är ju helt klart avsett för vanliga flaskor utan fyllstopp.

Spara pengar, tanka själv gas i över 27.000 LPG stationer i Europa. Jag har kit för gaspåfyllning till svenska flaskor för i stort sett alla länder. Se foto med listan.
I satsen ingår 1 adapter med ventil som automatiskt stänger av påfyllningen när flaskan är fylld, denna kopplas till den svenska flaskan. 4 adaptrar som täcker stationernas påfyllningsslang i Europas länder. Respektive skruvas manuellt till den första adaptern.

De övriga adapters är ju vanliga LPG fylladapters som är ok.

Jag har frågat Polisen om det är tillåtet att sälja den här typen av adapters som uppmanar till brottsligt handlande och är rent livsfarligt för ej fackfolk.
 
Toppen