• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för ProEvo larm!

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Nu är jag arg!
Har försökt få tag i personer frånProEvo/Telematics Dasa, sen i slutet av maj.
Hamnar bara i en telefonförmedlingscentral, och ber dem att få bli uppringd, pyttsan.
De får desutom inte lämna ut deras direktnummer, skumt tycker jag.

Varför är jag arg, jo de ändra förutsättningarna för ett så kallat avtal de skall ha med mig och vill ha bra betalt.

Har även skickat e-post till dem, men den kommer inte fram?

När jag installerade larmet i april 09 fanns det inga bindningar eller kontrakt! Dock möjligheter att ladda med poäng för GSM markeringarna.
Mitt larm har inte fungerat sedan hösten 09. Grisen i säcken!

OK får ta hjälp av konsumentverket.
Nu skall jag ut och jobba hårt så jag lugnar mig!
Stephan
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varning för ProEvo larm!

Var i kontakt med dom på telefon förra hösten (2009) för ev. köp. Vi gjorde upp att dom skulle skicka info. med E-post för funktion och instlllation eftersom jag skulle göra jobbet själv.
Två ggr med ca 1 månads mellanrum hade jag den kontakten men fick ingen info skickad. Kände att kan man inte skicka info så får man väl ett helsike om larmet strular o man vill ha support.

Vände mig då till RedKnows också ett GPS-larmsföretag. Vilken service och så lätta att ha med att göra. Ett extra plus också var att dom debiterar inte efter egen tariff för larmuppringning utan endast för SMS vilket blir 59 öre för egen uppringning till bilen eller larm.

Håller med trådskaparen.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Varning för ProEvo larm!

Blev också irriterad över två fakturor som damp ned från Dasa i augusti, som inte nämndes vid installationen i juni, fakturorna var årsabonnemang och startkostnad för SIM.

Årsavgiften var på 480 kr och då skall man ändå betala larmmarkeringar, undrar vad man får för dessa 480 kr per år?

Var lite lat och gjorde inget men egentligen borde man bestrida dessa kostnader som inte nämndes överhuvudtaget av JR Larmcenter.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Varning för ProEvo larm!

Blev också irriterad över två fakturor som damp ned från Dasa i augusti, som inte nämndes vid installationen i juni, fakturorna var årsabonnemang och startkostnad för SIM.

Årsavgiften var på 480 kr och då skall man ändå betala larmmarkeringar, undrar vad man får för dessa 480 kr per år?

Var lite lat och gjorde inget men egentligen borde man bestrida dessa kostnader som inte nämndes överhuvudtaget av JR Larmcenter.
JR larmcenter igen? Har varit uppe i en annan tråd. Dags att svara igen Rudolfsson?
 
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Varning för ProEvo larm!

För dom 480 kr +moms totalt 600kr
Får man årsabonemang + 100 markeringar att använda
Men gå in för säkerhetsskull på hemsidan och kolla saldot så det ökat med 100 markeringar
Men i mitt fall efter påstötning så kom dom 100 in där dom skulle

MVH Sonny
 
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Varning för ProEvo larm!

Gå in på Helpcenter på Proevo sidan
Ställ frågan varför du inte har fått in 100 på kontot för det ska du ha
Be att få svar via telefon
Så gjorde jag dom ringde upp mig dagen efter

Till Stefan
Det verkar ju som din proevo blivit blockerad
Om man tycker det blir för dyrt att ha den ansluten till pro evos sida
kan man ju stoppa in ett vanligt kontant simkort som ringer upp ens telefon
Men man kan ju inte använda GPSen i enheten då
Bara Gsm enheten funkar ju då

Ha en bra dag
Sonny
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Varning för ProEvo larm!

Vad är kostnaden för att vara ansluten till ProEvo? Har jag fattat rätt om jag tror det är årsavgift 480:- plus moms = 600:- / år, plus en markering, ca, 2:- för varje sms eller mail.
Mvh / Göran
 
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Varning för ProEvo larm!

KOSTNAD för proevo gsm med gps funktion
250kr Startkostnad inklusive sim kort
600kr Årsavgift inklusive 100st Markeringar (sms mail)
Önskas yterligare markeringar under året 2,50kr st

I åsavgiften ingår ju också tillträde till hem sidan man får ju kod och lösenord
där man kan se var bilen är på kartan även kan se när det larmats på och av
Går larmet kommer sms till önskat tele nr Med klar text vilken givare som utlöst larmet
tex bodelsdörr
Haen bra dag
Sonny
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Varning för ProEvo larm!

Ja Ja nu är det väl dags då.
Som Stephan säger så har det tyvärr gjorts förändringar i abbonemangen.
Tidigare låg det ingen månadsavgift alls på dessa kort nu har operatören lagt en månadsavgift på 35kr + moms.
Vi tog då en förhandling med dåvarande ProEvolution om hur vi skulle göra.
Lösningen blev då att det lades en årsavgift ( vi vill inte att det ligger någon månadsavgift då många av er är bortresta under vintern )på 600kr.
I denna avgift ingår det 100 markeringar ( sms a 2.5kr inkl moms).
Det som vi dock inte har kommit överrens om är startavgiften och denna skall heller EJ betalas.
Har den betalats så skall ni ta kontakt med Dasa och vända er till Björn eller christoffer så kommer detta att kompenseras.
Denna startavgift har tyvärr kommit in när Dasa köpte upp ProEvolution och är också den en operatörsavgift.
När det gäller markeringarna så visst finns det billigare men när det gäller dessa system så är det samma kostnad 2.5 kr/sms oavsett var du befinner dig i Europa.
Dessutom finns det ett tak på 12 markeringar/dygn vilket medför att om det skulle bli en stöld eller inbrott så kan larmet larma var 30 sekund i ett dygn och det kostar dig inte mer än 30 kr.
Det finns även som sagt tidigare kontantkort där du får sms till din telefon även spårning.
Det man tappar är internet delen och att kostnaden blir avsevärt dyrare utomlands och att du inte får glömma att fylla på ditt kort med jämna mellanrum ( jag tror att det är 2 år sedan stängs kortet av )
Vad jag dessutom vet är du Stephan inbokad hos oss och har pratat med Dasa och fått någon form av ersättning men det skriver du inte!!!
Sådant gör mig besviken.
Jag vet att du har haft problem med ditt larm och det beklagar jag, även om det inte är det som tråden handlar om.
Jag kan också förstå att du blir upprörd över en avtals förändring men samtidigt är det 350kr/ år om man räknar bort de markeringar som erhålls.
Tycker du nu att det är så ofantligt mycket pengar så finns ju möjligheten till kontantkort.
Vi kommer vara på Elmia i år också och i vår monter kommer även Dasa att närvara samtliga dagar, så är det några frågetecken eller något som skall redas ut så kommer det att lösas direkt på plats.


Mvh Michael Rudolfsson
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Varning för ProEvo larm!

Större skoj än ProEvo larm har jag sällan mött, synd att JR Larm vill samarbeta med dem när det finns betydligt seriösare portaler.

För mig löste JR Larm det hela enligt följande (enligt min begäran) upprigningsmodulen byttes ut mot en Cobra modul med telia kontantkort och nu fungerar mitt larm perfekt precis som det ska. Glömmer jag larma av så ringer det i fickan innan jag hinner in i bilen - kanon.

Vet att JR larm inte gillar Cobra Larm men jag tycker det är kannon har fungerat felfritt under sju år för mig.

Det enda jag missade var temperatur larmet men det spelade ingen roll för inte heller det klarade Pro Evo av att fixa. Men detta var ju en bra grej om det funkat..

Ha det gott alla vi syns på mässan, Torbjörn :) :) :)
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Varning för ProEvo larm!

ProEvo Mk2 är en produkt som vi har tagit in för att erhålla sms och positionering till vårat gamla larm.
Torbjörn ditt problem var att du hade dålig täckning hemma och att det tog enligt ditt tycke för lång tid innan du fick ditt sms vid larm.
Så är det, det beror på var du befinner dig och vid vilken tidpunkt, det som gör att det tar några sekunder extra är att ett larm skickas först till ProEvos server som i sin tur skickar ut sms till din telefon.
Är det då mycket trafik i luften så tar det längre tid än om man skickat direkt från enheten till telefonen.
Normalt tar det inte mer än max 10-15 sekunder för ett sms att nå telefonen men somsagt det är mycket som påverkar tiden.
Vi kommer att köra med vårat larm på Elmia så det är bara att komma och testa.
Samarbetet som vi har är att vi har utvecklat ett helt nytt larm med dåvarande ProEvolution. Detta larm togs fram då vi önskade att alla funktioner som vi hade i det gamla skulle finnas i det nya.
Vi har sålt bra av det nya larmet med mycket gott resultat men som alltid med ny teknik så var det lite strul med buggar i mjukvaran i början.
Vi har aldrig haft problem med att komma i kontakt med Dasa inte heller haft några som helst problem när det gäller att komma fram till en lösning med något problem.
Är det så att man inte kommer fram till Dasa så ring oss så skall vi se till att det löser sig.
Nu är det också så att det har varit problem att nå ProEvolution i år anledningen är att Dasas köp gjorde att allt skulle gå genom deras växlar något som numera är löst.

Tänkvärt: man blir bemött som man själv bemöter andra.

Mvh Michael Rudolfsson
 
Senast redigerad av en moderator:

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Varning för ProEvo larm!

Ja Ja nu är det väl dags då.
Som Stephan säger så har det tyvärr gjorts förändringar i abbonemangen.
Tidigare låg det ingen månadsavgift alls på dessa kort nu har operatören lagt en månadsavgift på 35kr + moms.
Vi tog då en förhandling med dåvarande ProEvolution om hur vi skulle göra.
Lösningen blev då att det lades en årsavgift ( vi vill inte att det ligger någon månadsavgift då många av er är bortresta under vintern )på 600kr.
I denna avgift ingår det 100 markeringar ( sms a 2.5kr inkl moms).
Det som vi dock inte har kommit överrens om är startavgiften och denna skall heller EJ betalas.
Har den betalats så skall ni ta kontakt med Dasa och vända er till Björn eller christoffer så kommer detta att kompenseras.
Denna startavgift har tyvärr kommit in när Dasa köpte upp ProEvolution och är också den en operatörsavgift.
När det gäller markeringarna så visst finns det billigare men när det gäller dessa system så är det samma kostnad 2.5 kr/sms oavsett var du befinner dig i Europa.
Dessutom finns det ett tak på 12 markeringar/dygn vilket medför att om det skulle bli en stöld eller inbrott så kan larmet larma var 30 sekund i ett dygn och det kostar dig inte mer än 30 kr.
Det finns även som sagt tidigare kontantkort där du får sms till din telefon även spårning.
Det man tappar är internet delen och att kostnaden blir avsevärt dyrare utomlands och att du inte får glömma att fylla på ditt kort med jämna mellanrum ( jag tror att det är 2 år sedan stängs kortet av )
Vad jag dessutom vet är du Stephan inbokad hos oss och har pratat med Dasa och fått någon form av ersättning men det skriver du inte!!!
Sådant gör mig besviken.
Jag vet att du har haft problem med ditt larm och det beklagar jag, även om det inte är det som tråden handlar om.
Jag kan också förstå att du blir upprörd över en avtals förändring men samtidigt är det 350kr/ år om man räknar bort de markeringar som erhålls.
Tycker du nu att det är så ofantligt mycket pengar så finns ju möjligheten till kontantkort.
Vi kommer vara på Elmia i år också och i vår monter kommer även Dasa att närvara samtliga dagar, så är det några frågetecken eller något som skall redas ut så kommer det att lösas direkt på plats.


Mvh Michael Rudolfsson

Nu starta jag dock tråden innan jag hade kontakt med er!
MVH Stephan
 
Toppen