• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för oseriös leverantör

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Hej,

Köpte en extern antenn till husbilen från Satellit Proffsen i Malmö 2019.
Fick den inmonterad och trode allt var ok.

Vi ominstallation upptäckte jag att de levererat med fel kontakter, som inte passade till 4g modemet.

Enligt konsumenombudsmannen kan jag begära utbyte till korrekt (beställd) inom 3 år från försäljning.

Leverantören vägrar att byta.


VARNING FÖR OSERIÖS LEVERANTÖR!!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag hade problem med mottagningen på TV hemma,dom var mycket hjälpsamma,fick byta antenn två gånger innan allt löste sig.
Så jag har bara positiva erfarenheter av Satellit Proffsen.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Vilken antenn beställde du?

Vid ominstallation skriver du? Har den inte varit inkopplad tidigare alls då?

Det är inte lätt att veta om kund eller bolag varit dumma då man inte får mer info

vad avtalade ni när du beställde installationen. Att allt skulle fungera med din befintliga router, eller att det skulle installeras en antenn?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det finns flera olika kontakter som brukar användas men ingen exakt standard. Om inte installatören installerat allt så gäller det att man varit tydlig vid beställningen med vilken kontakt man vill ha.

Och som redan nämnts finns det ju adapters även om dom kan kosta en slant
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Lite utanför ämnet, men har upptäckt att Telia, Telenor och Tele2 bygger ut 4G i glesbygd med band 28, från 2019.
Min gamla router med 4G USB-sticka klarade inte band 28, det är alltså inte säkert att allt löser sej med adapter på antennkontakten.
Har nu bytt till TPlink router MR600 som klarar band 28.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Band 28 er 700 MHz LTE - et frekvensband som ble overført fra TV til mobilbruk for å kunne bygge ut 4G i glesbygden. Krever antenne som er tilpasset denne lavere bærefrekvensen, eldre antenner kan være tilpasset 2G på 800 og 900 MHz i tillegg til båndene i 1800 til 2200 MHz området. 5G standarden støtter 4G sine bånd pluss mange bånd over 2200 MHz - disse siste har veldig kort rekkevidde og høy datakapasitet.
 
Toppen