• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för is på taket

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2026
Hej på er, vill bara varna för något jag var med om för något år sedan.

Det gäller is på taket, på Concorde och säkert andra bilar sitter en taperemsa över skarvarna på taket.

När det nu tinar och sedan fryser på blir det en isskorpa som förstör tapen om man som jag har för vana att låta bilen luta för att få en bra avrinning.

Isskorpan får en stor kraft när den sakta glider i den riktning det lutar.

Igår när det var tö gick jag upp och tog bort all snö och is, nu är taket fint igen.

IMAG0312.jpg

Sv: Varning för is på taket

Är det den remsan på c:a 7cm som sitter längs bilen över skarven och väggen ?

Senast ändrad:

Konvex form på taket kanske inte är så dumt, även om det ser lite antikt ut...

/M

Hej på er, vill bara varna för något jag var med om för något år sedan.

Det gäller is på taket, på Concorde och säkert andra bilar sitter en taperemsa över skarvarna på taket.

När det nu tinar och sedan fryser på blir det en isskorpa som förstör tapen om man som jag har för vana att låta bilen luta för att få en bra avrinning.

Isskorpan får en stor kraft när den sakta glider i den riktning det lutar.

Igår när det var tö gick jag upp och tog bort all snö och is, nu är taket fint igen.

Visa bilaga 81280

Inte är väl skarvarna på taket tätade med en tejp???? och finns det överhuvudtaget skarvar på taket. På vår bil är taket helt utan skarvar och är nerdraget på sidor och gavel. Du måste förklara!!!
// Tommy

Hej "Lasse"
Är det din HB som står utanför?
/vidhem

Inte är väl skarvarna på taket tätade med en tejp???? och finns det överhuvudtaget skarvar på taket. På vår bil är taket helt utan skarvar och är nerdraget på sidor och gavel. Du måste förklara!!!
// Tommy

Jag har ingen bild från Liner men en från Flair.

IMG_0860.JPG

Så kan det se ut.

Hej. låter husbilen alltid luta bakåt, sedan många år av erfarenhet. Vet när man hade Euran & den lutade framåt. säkert 40/ 50 mm is fram när man skulle åka. Hammaren & yxan fram. ( bra att tänka på)
Med vänlig hälsning
Skoogis

Tänk även på att hålla extra stort avstånd till tradare o husbilar kan vara is som släpper fr taket , inte så kul att få på huven;;

Tänk även på att hålla extra stort avstånd till tradare o husbilar kan vara is som släpper fr taket , inte så kul att få på huven;;

Exakt det som hände mig idag på resan Uppsala/Malmö.
Kom ifatt en polsk trailerbil som jag såg att det släppte småbitar ifrån. Men när jag var på väg om så kom en bit ca 50x20 cm och landade på huven o rutan. Utan att överdriva så blev det en jävla smäll men inga skador.
Undrar vad reglerna säger, man kan väl knappast kräva att en chaffis ska klättra på trailertaket.

Exakt det som hände mig idag på resan Uppsala/Malmö.
Kom ifatt en polsk trailerbil som jag såg att det släppte småbitar ifrån. Men när jag var på väg om så kom en bit ca 50x20 cm och landade på huven o rutan. Utan att överdriva så blev det en jävla smäll men inga skador.
Undrar vad reglerna säger, man kan väl knappast kräva att en chaffis ska klättra på trailertaket.

Det kan man kräva! Polisen gör det!

Tycker jag inte, is på taket angår även dig om du använder bilen på vintern.
Fast det kanske du inte gör.;)

Butyl-tapen var på tidligere N+B biler en forbruksartikkel. Den er fra 2006 helt erstattet med endring av alle fuger i forbindelse med taket. De langsgående tapene var ekstra sikring av tetthet i forbindelse med ringanker, den tverrgående forseglet koblingen mellom plastnesen og alutaket.

Jag har ingen bild från Liner men en från Flair.

Visa bilaga 81297

Så kan det se ut.

Då kan jag känna mig lugn, för på min Kabe TM 750 är skarven mellan tak o vägg 15cm ner på väggen (nedanför rundningen). I helgen när jag var hemma var det bra med is på taket och naturligtvis står bilen i våg så inte rinner något av, mer än det lilla taket lutar. Det är också bra med is på framdelen av bilen.
// Tommy :)

Tillbaka
Toppen