• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för gamla däck

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025
Vår husbil köptes ny 2006 utrustade med Continentaldäck tillverkade 2005. Har kört 6000 mil då höger framdäck blev skevt. Bytte ut detta mot ett reservdäck av samma typ.
Körde ca 200 mil till och då hände något som jag aldrig råkat ut för tidigare. Vänster bakdäck exploderade på E4 2 mil norr om Nyköping på en lördagseftermiddag på väg till färjan mot Gotland. Första tanken var att nu blir det nog ingen resa till ön förarens på måndag.
Körde i 100km/tim. Allt gick dock bra. Kunde gått illa om det varit ett framdäck.

Men tre timmar senare var vi på väg norröver igen tack vare hjälp från Assistankåren som kom efter 30 min och plockade upp bilen för vidare färd till Euromaster i Nyköping som fick byta ut samtliga däck då jag insåg att det var ett måste nu.
Däckmönstret var 2-3 mm så jag planerade att byta nästa säsong.
De har förvarats svalt och liggande på vintern vilket var rätt enligt däckfirman.
Det stora misstaget var att inte byta däck tidigare.

Vad jag vill säga med detta är att inte som jag, köra till däckens mönster är dåligt utan byt efter 4-5 år.

Kör försiktigt och ha en go husbilssommar / Lars-Olof

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Varning för gamla däck

Jag har liknande funderingar. Mitt reservdäck har legat under bilen sedan den var ny och har nu blivit 9 år gammalt. Jag vet inte om jag vågar använde det om jag skulle behöva. I så fall gäller det att köra sakta till närmaste däckverkstad!
Det finns säker många som sitter i samma situation.

Toppen