• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för Fiat i Algarve

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025
Lämnade in vår Fiat 3,0 l för årsservice hos Mscar i Faro. När jag hämtar bilen och skall betala visar det sig att man har debiterat mig € 28/lit. Dvs ca 2000:- kr för bara oljan. Man hävdar samtidigt att det är korrekt pris satt. Vid koll med en bensinstation av samma oljemärke kostar en 5 l dunk av oljan €60, eller 540 kr.
Jag får väl skylla mig själv som inte frågade vad det skulle kosta innan jag lämnade bilen hos dom.
Mitt råd till er som är här nere är att fråga innan så kanske ni slipper samma överraskning som jag fick.
Med bästa husbilshälsningar från Algarve
Delteff

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Varning för Fiat i Algarve

Denna service är ju bara en av alla på Algarve.... Men bra att du tog upp, så man kan undvika dem!

Det lönar sig alltid att fråga i förväg vad allt kostar, hur många liter olja det går i, vilket märke och pris.

Vi har alltid servat åra bilar där nere, aldrig överpris, och allltid bra service och bemötande!

hälsning
jyrki

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kanske har bilen partikelfilter? Då skall man ha en olja som är anpassad för det, den är betydligt dyrare än den vanliga?

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Samma FIAT här! Var först till FIAT mscar i Portimao och frågade vad en
2-årsservice skulle kosta. Ca 300 € sa den f.ö. trevliga kundmottagaren. Hon beklagade sig för att dom hade ingen lyft som klarade 4.250 kg men ringde kollegan i Faro inom samma kedja och fixade en tid där åt oss.
Vi lämnade in bilen kl.09.45 den hänvisade dagen och 6 timmar senare fick vi ut den och hela "kalaset" kostade då 602 € och jag ifrågasatte priset och fick fakturan specificerad och kunde konstatera samma pris som du uppgav för oljan. Dock är det ca 1500:- billigare än många uppger att dom betalat i Sverige.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

För min 3-axlade 5-tons Hobby 75TL -2012, med Fiats 3 lit motor (177Hp) och aut-låda, så kostade den kompletta 2-årsservicen vid knappt 2.000mil (okt 2013);

¤ Arbetskostnad 4.142:-
¤ Material 4.055:-, varav;
---- 9 lit motorolja Selenia WRPE 5W30, 1.575 (=175:-/lit)
---- 1 lit bromsvätska 188:-
---- oljefilter 444:-
---- bränslefilter 1.175:-
---- kupefilter 583:-
Total servicekostnad vid Varlabil i Kungsbacka (= Fiatverkstad) 8.464:-

Andras jobb är alltid för dyra medan mina är alltför billiga - men har man husbil och vill att den ska fungera så får man inte vara så priskänslig (det var/är värre med båt, alltid en tröst)!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Jag gjorde oljebyte med filter för 2020:- på en 2.3 Fiat 2010.
Inte en komplett service men lååångt från 8000:-
Har inte partikelfilter.

Detta hos auktoriserade Tibs bil i Eskilstuna.

F

F.d. 53012

Guest

För min 3-axlade 5-tons Hobby 75TL -2012, med Fiats 3 lit motor (177Hp) och aut-låda, så kostade den kompletta 2-årsservicen vid knappt 2.000mil (okt 2013);

Andras jobb är alltid för dyra medan mina är alltför billiga - men har man husbil och vill att den ska fungera så får man inte vara så priskänslig (det var/är värre med båt, alltid en tröst)!

Ursäkta okunskap men går det i 9 liter i 3 liters motorn för övrigt samma olja som jag köper till min lilla 2,3 l måste vara en betyligt större sump.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

En fråga : varför service vid 2000 mil är inte intervallet 4000 el 4500 mil? Eller någon tidsgräns?

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

3.0 rymmer 8L enligt Fiat. kan eventuellt finnas varianter.
0.6L bromsvätska, men skall det bytas blir det lite spill vid varje luftnippel.
Sedan bryts kanske en 1L -

Men helt klart är arbetstiden väl tilltagen. Även om de tar 1000:-/t.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

En fråga : varför service vid 2000 mil är inte intervallet 4000 el 4500 mil? Eller någon tidsgräns?
Oljebyte ska ske baserat på bildatorns info, dvs inte körintervall utan beroende på hur motorn använts, dock senast efter 4.800 mil eller max 2 år för bla oljan.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dere kan være glad det ikke er en Nissan Navarra som chassi - oljebytte/service hver 500 mil eller 6 mnd er hva Nissan i Australia spesifiserer for denne. Vet at det i Norge har vært endel motorhavari grunnet for lange interval på biler som brukes på anlegg, 1000 eller 1500 mil har da vært brukt. Det er fortsatt langt igjen til 4800 mil eller 2 år som Fiat kan klare ved rett klima/kjøring - bruk av elektronisk overvåking av oljekvalitet gir en bedre fleksibilitet. Krever forholdene 800 mil så er det noe en må finne seg i selv om naboen med samme bil ikke får varsel før på 3000 mil grunnet annen kjøreprofil.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

3.0 rymmer 8L enligt Fiat. kan eventuellt finnas varianter.
0.6L bromsvätska, men skall det bytas blir det lite spill vid varje luftnippel.
Sedan bryts kanske en 1L -

Men helt klart är arbetstiden väl tilltagen. Även om de tar 1000:-/t.
Jag antar att Fiatverkstäder är normalt ärliga och att de vet vad de sysslar med;
1) Enligt Fiatsdvs min instruktionsbok, så åtgår det vid oljebyte på min bil;
--- 8 lit olja till motorsumpen
--- 9 liter olja till motorsump inkl oljefilter
Vad det är för variant där volymen är fel, vet i varje fall inte jag! I detta fall har jag klart beskrivit att jag har en 3 lit (177Hp) motor inkl aut-låda, den motorn/drivlinan kom först i och med 2012 års HB-modeller.

2) Fiatmontören bryter säkert en enlitersförpackning (nettobehov 0,62 lit) som därefter kastas, han står nog inte och "slabbar" med ev överblivna bromsoljeskvättar mellan olika bilar ... , säkert ett rationellt handlande!

3) I timarbetstiden/kostnaden, ingår självklart alla verkstadens omkostnader som t.ex <5-tonslyft 3-axlars chassi, tycker mot den bakgrunden att din timkostnad blir jämförelsevis låg/rimlig! Ärligt talat ser jag inget konstigt med den uttagna arbetskostnaden, detta trots att jag har en viss vana av kostnadskalkylering (och att alla utgifter smärtar men vi tar dem ju frivilligt).

Vad gäller arbetskostnad så kan man kan man göra det enkelt för sig och jämföra med Bilprovningsstationerna som tar mellan 530 - 860:- för ca 15 min arbete (2 gubbs), dvs ca 1.060 - 1.720:-/tim. De har ju enklare anläggningar och troligen också lägre personalkompetens och totalkostnad - OCKER! För att inte tala om priserna (utan större kostnader) på vissa firmor som sysslar med recond och yttre ytbehandling av bilar.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Oljebyte ska ske baserat på bildatorns info, dvs inte körintervall utan beroende på hur motorn använts, dock senast efter 4.800 mil eller max 2 år för bla oljan.

Oljan förstår jag , men du bytte ju mycket annat också litar du inte på tillverkarens service intervall ? Eller har jag missat något?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ska efter förmåga försöka att svara på din fråga men det är inte helt enkelt!

På den HB som jag ref till är serviceintervallet, bortsett från oljan som jag beskrivit ovan, 4.800 mil eller två år (oavsett körsträcka).
¤ Många distr-bilar körs 4.800 mil inom 2 år vilket är optimalt kostnadsmässigt för dem! De flesta husbilar däremot körs sällan mer än 2.000 mil/under 2 år som i mitt fall och vanligt för oss normalanvändare.
Märk väl att endast de som kör 4.800 mil/inom 2 år eller längre, kan med trygghet och omtanke om det egna fordonet utnyttja det för husbilar alltför långa serviceintervallet.

Vid 2 års intervall och då om inte tidigare läge för att byta olja och samtidigt av samma orsaker se över även de övriga servicepunkterna (enl 4.800 milsserv) även den servicen påverkas ju pga tidens tand (4-5 år skulle annars bli alltför lång tid). Och betr t.ex;
¤ Oljefilter, så byter man givetvis även detta vid oljebyte, annars kan man lika gärna hoppa över även oljebytet (*)
¤ Bränslefilter är viktigt, spec på nyare dieslar (beväxning, oren diesel, kondens- och vatten, skräp/smolk) för att skydda insprutare, mm från onödiga skador(*)
¤ Kupefilter byte efter 2 år, en fråga om den hygien och de krav man själv har på luften i bilen under körning spec för dem med allergier(*)
¤ Naturligtvis tar man i detta läge en allm genomgång/kontroll av chassiet och ser över bromsar, styrning hjullager, smörjställen(*)

Även personbilsservice fungerar i stort sett likadant hos etablerade tillverkare betr service men där är servicen bättre anpassad efter normalanvändarnas körsträckor, mm (för att minimera serv-kostnaderna) detta tänk saknas betr husbilar.

Betr(*) hoppar man över rekommenderad förebyggande service så skjuter man ev problem in i framtiden ev till efterföljande ägare, om man nu inte gör jobbet själv vilket många iofs tycks göra.
Om jag skulle köpa en begagnad husbil så skulle jag vara väldigt noga med att en seriös/känd verkstad stod för och dokumenterat den service som bilen systematiskt erhållit. Om inte servicehistorien är Ok, så är den inget säkert köpalternativ! Hur husbilen skötts framgår inte enbart av hur blanka de synliga ytorna är = ointressant för mig vid ett ev andrahandsköp!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Jag antar att Fiatverkstäder är normalt ärliga och att de vet vad de sysslar med;
1) Enligt Fiatsdvs min instruktionsbok, så åtgår det vid oljebyte på min bil;
--- 8 lit olja till motorsumpen
--- 9 liter olja till motorsump inkl oljefilter
Vad det är för variant där volymen är fel, vet i varje fall inte jag! I detta fall har jag klart beskrivit att jag har en 3 lit (177Hp) motor inkl aut-låda, den motorn/drivlinan kom först i och med 2012 års HB-modeller.

2) Fiatmontören bryter säkert en enlitersförpackning (nettobehov 0,62 lit) som därefter kastas, han står nog inte och "slabbar" med ev överblivna bromsoljeskvättar mellan olika bilar ... , säkert ett rationellt handlande!

3) I timarbetstiden/kostnaden, ingår självklart alla verkstadens omkostnader som t.ex <5-tonslyft 3-axlars chassi, tycker mot den bakgrunden att din timkostnad blir jämförelsevis låg/rimlig! Ärligt talat ser jag inget konstigt med den uttagna arbetskostnaden, detta trots att jag har en viss vana av kostnadskalkylering (och att alla utgifter smärtar men vi tar dem ju frivilligt).

Vad gäller arbetskostnad så kan man kan man göra det enkelt för sig och jämföra med Bilprovningsstationerna som tar mellan 530 - 860:- för ca 15 min arbete (2 gubbs), dvs ca 1.060 - 1.720:-/tim. De har ju enklare anläggningar och troligen också lägre personalkompetens och totalkostnad - OCKER! För att inte tala om priserna (utan större kostnader) på vissa firmor som sysslar med recond och yttre ytbehandling av bilar.

Hej!
Jag tror att du tolkar mitt tyckande fel.
9L är okey
1L bromsvätska då skrev jag att han ev. bröt en 1L så okey.
Filtersatsen kostar ju runt 2200:- så det är okey.
Så det var endast 4142:- arb. som man kunde fundera på.
Jag vet hur lång tid oljebytet tar...

Men det går ju bra att kolla runt för priser.
Men ocker handlar det definitivt inte om.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

I och för sig bytte de också bromsvätska, det blir ju lite extra pyssel på en 6-hjulig bil?

Toppen