• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för bilprovningen

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hemkommen efter resan till Grekland var det dags för besiktning av husbilen.

Jag visste att en fjäderstav på vänstra främre boggie-axeln hade gått av men verkstaden hade inte tid att fixa det före besiktningen, så jag chansade på att de inte skulle anmärka på det.

Mycket riktigt, de märkte inte att fjädringen var kass, men ljuset på den sidan stod något för högt så det anmärkte man på. Inte konstigt att ljuset stod högt med brusten fjäderstav bak.

När besiktningen nästan var klar och bilen så långt godkänd, kom en tredje man fram och påstod att sidorutorna fram var tonade med film eller beläggning. Jag protesterade förstås eftersom jag inte hade gjort något med rutorna som var original från fabriken och EU-godkända.

Men trots detta blev bilen underkänd och han krävde att jag skulle byta glas eller ta bort filmen/beläggningen (som inte finns). Nu finns det inga andra glas att byta till, bara samma som redan sitter i. Vad göra? Avvakta och se eller...

När verkstaden har plockat av hjulen för att byta fjäderstavar upptäcker de att det knappt fanns några bromsband kvar på något bakhjul. Vid kontrollen av framhjulen var bromsbackarna helt slut. Inget av detta anmärkte bilprovningen på.

Nu är frågan, vad är bilprovningen värd i säkerhetssynpunkt? Och hur stort förtroende kan man ha på personalen som dessutom underkänner de av EU:s regler godkända sidorutorna.

Husbilen skall in på ombesiktning senast den 18 dec. annars blir det körförbud!!!!!
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Varning för bilprovningen

Har för mig att det finns en kontaktväg till EU-kommissionen dit man kan ta ärenden där Sverige bevisligen inte följer EU-reglementet.
Vilket de ju inte gör i detta fall eftersom EU-godkända produkter underkänns i Sverige .
Du har ju alla papper, underkännandet från SBP och vidare glasrutans märkning.

Ring EU-kommissionens representant i Sverige - du kanske måste prata engelska - och berätta, de verkar förtjusta i att ta tag i ärenden där medlemsländer inte följer EU-reglerna.
Var beredd att backa upp skriftligt, ta kopior på dokumenten du skickar (skicka inte original), foton på glasrutans märkning och ett neutralt men faktaunderbyggt följebrev på förståelig engelska.

På nedanstående URL finns bl.a. kontaktinstruktioner:
http://www.eukomm.se/pages/cgi-bin/PUB_Latest_Version.exe?allFrameset=1&pageId=524

Klippt från kontaktsidan:

Adresser
Kontakta representationen
Adressen till kontoret är:
Europeiska kommissionens representation i Sverige
Nybrogatan 11
Box 7323
103 90 Stockholm

Telefon: 08-562 444 11
Fax: 08-562 444 12
Växeln är öppen måndag till fredag, kl. 8.30-18.00.
E-post: bursto@ec.europa.eu
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för bilprovningen

Tack för information Kjell.

Jag har redan levt lite "jäkel" med Bp, så jag avvaktar deras svar. Bilen står fortfarande på liften så det är ingen överhängande brådska.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Varning för bilprovningen

Hej Gunnar.
Jag har en son som har liknande problem med en utställningsbil, de rutorna är tonade med film med all rätt, men bilen har besiktats 2 ggr tidigare med dessa rutor före han köpte den och då var det inga problem. Han har sökt extrarutor på bildemont. men det finnes inga. Han har fått tipset att besikta utan sidorutor till våren, finns det inga rutor så finns det ingen toning och att sidorutor är ett krav då skulle de inte gå att öppna. Tex. "Buggibilar" har inga sidorutor . Men jag är inte säker på att denna manöver fungerar, men ändå ett tips. (Hans bil är en Opel Astra Bertone.)
Mvh Nisse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för bilprovningen

I eftermiddag kommer epilogen! Skall till Bilprovningen. Håll tummarna.

Alla fel åtgärdade utom sidorutorna, det finns inget jag kan göra åt dem.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för bilprovningen

Vår husbil blev godkänd! ???? Hur blir det nästa år, kanske samma visa?????

Samma mätvärde på sidorutorna igen, endast 55% ljusgenomsläpp, och skall enligt bestämmelserna underkännas.

En vettig föreståndare dock, fattar att något måste vara fel vid mätningen och låter rutorna passera.

Med blotta ögat kan man endast se en liten skillnad i klarhet mellan sido- och frontruta.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Varning för bilprovningen

Om bilen är EU godkänd så ska du begära ett intyg från tillverkaren av bilen (vilket tillverkaren är skyldig att handhava) att rutorna i bilen är orginal och godkända av tex TüV. Ett fordon som är heltypat i tex Tyskland är det även i Sverige. Vad gäller en husbil så kan det vara vissa skillnader på gasol och ventilation men inte fönsterrutor. Man ska veta att tyskarna är betydligt tuffare vad gäller färgade glas och dyligt än vad sverige är.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för bilprovningen

Jag har lämnat Bilprovningen ett intyg från importören, men de bryr sig inte.

Det finns ingen bestämmelse att de skall kolla att rutorna är EU-märkta och godkända av EU. Om deras mätningar visar värden under vad som dom anser vara godkänt, underkänner man bilen.

En annan sak som jag trodde var en skröna, visade sig riktig. Om man har tonade rutor i dörrarna är det bara att veva ner dom och ta bort och spärra veven innan man kör till Bilprovningen, så går bilen igenom. Det finns inga bestämmelser att det skall finnas sidorutor på bilen. ???????
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Varning för bilprovningen

Låter ju rätt märkligt då ett helgodkänt fordon inom EU ska uppfylla samma krav i alla EU länder. Men vi bor ju i Sverige och där är vi alltid bäst! Vi har ju till och med lyckats skjuta ut en Svensk i rymden nu, även om han är lite Norrman...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varning för bilprovningen

Ja, och inte var det vi som sköt heller!
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Varning för bilprovningen

När det gäller bilprovningen har väl vi alla lite underliga erfarenheter. Ibland är det så himla noga med allting och nästa gång går allt igenom.
Senast jag besiktade husbilen så kom killen med en läcksökare för gasolen och undrade var gasolflaskorna satt. Fast tank sa jag, jaha blev svaret. Så enkelt blev gasolen godkänd......
Min "vanliga" bil har konstant fyrhjulsdrift. På sådana bilar kan man inte kolla bromsarna i provaren utan inskränker sig till en provkörning, då gäller inte några procent hit eller dit i bromsverkan.
Logiskt så det förslår.
Bäst är väl om man hittar en station där dom använder hjärnorna.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Varning för bilprovningen

Jag tror att det kanske saknas hjärnor även lite högre upp.

När jag skulle besikta förrförra husbilen innan garantin gick ut, så erhöll jag efter ca 30 minuters telefonväntan en tid under påföljande vecka, på Bp i Kungsbacka. Detta var september -04.
När jag betalat, checkat in osv, kommer en besiktningsman ut och meddelar att denna bil går inte in i personbilsporten och den höga porten är fullbokad hela dan. Detta var kl 13.

Jaha, så det var bara att åka hem igen, på en semesteruttagen dag till ingen nytta.
Väl hemma så ökade irritationen och speciellt pga av onödig ledighet och resekostnader.
Bp själva tar ut en avgift för de som inte infinner sig på bokad tid, så självaste direktören (Magnus Ehrenstråhle) får av mig tillsänt ett kravbrev avseende täckning av mina kostnader o förlorad arbetstid. Inom några dagar så ringer direktören i egen hög person o meddelar att man kommer att reglera mina kostnader o ber om ursäkt...!!!!

Dock kan man förundras över Bps självkritik (eller brist på) när man anser i sin vision på webben att man skall upplevas som "ett konkurrenskraftigt företag".
Vilka konkurrerar med bilprovningen i Sverige kan man undra - eller kan vi åka till Ryssland o besiktiga eller var ???
DS
 
Toppen