• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING.. DIN AIRBAG KAN DÖDA DIG

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Det finns få konsumentprodukter i världen som är så kontrollerade som personbilar.
USAs myndigheter accepterar inte att bilar är byggda på sådana sätt att de de skapar olyckor m.m. (Extremt förkortat förklarat).
Bötesbeloppen är extremt höga.
De räcker med att en biltillverkare känner till att ett problem kan uppstå eller finnas i något annat land än USA skall biltillverkaren vidta omedelbart åtgärder samt informera myndigheten.

Nyligen gjorde en japansk airbagtillverkare konkurs just pga av bötesbeloppet och de åtgärder som myndigheten krävde.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick idag informationen att det gäller 100 miljoner airbags.... Varav 20 miljoner finns i Australien och resten 80 miljoner finns i Amerika och Europa.
Så nu är frågan om du/jag har en av dessa farliga airbags i ett fordon :eek:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bra tips Peter,

Kollade upp mina 2 MB båda ok enligt den listan, Sprintern 2005 (husbilen) är för gammal dess 2 airbags verkar vara av annat märke,
min daily driver en Vito 2015 är för ny och verkar klara sig också, (den har visserligen andra recalls som senast i oktober blev åtgärdade)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är klart att det är billigt att använda konstgödsel (ammoniumnitrat) som gasgenerator. Autoliv använder ett natriumbaserat ämne som är stabilt under väldigt lång tid. Först rekommenderade man utbyte efter 10 år, men inget onormalt hände, och nu vet jag inte om det finns någon rekommendation över huvud taget.
Ammoniumnitrat var det som exploderade i hamnen i Beirut och användes i bomben i Oslo. Hela vätterleden mellan Huskvarna och Gränna sprängdes ur berget med samma ämne.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Fick idag informationen att det gäller 100 miljoner airbags.... Varav 20 miljoner finns i Australien och resten 80 miljoner finns i Amerika och Europa.
Så nu är frågan om du/jag har en av dessa farliga airbags i ett fordon :eek:
Här är en sida med lite info om vilka bilmärken som är/kan vara drabbade:

Vilka fordon påverkas av Takata Airbags


Enligt konsumentrapporter kan nästan åtta miljoner fordon från tio olika tillverkare påverkas. De inkluderar modeller från följande automakers:
  1. Acura
  2. BMW
  3. Chrysler
  4. Dodge
  5. ford
  6. General Motors (Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Pontiac)
  7. Honda
  8. Infiniti
  9. Lexus
  10. Mazda
  11. Nissan
  12. Subaru
  13. Toyota
Förare som äger ett av dessa märken kan besöka webbplatsen för National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och ange fordonets identifikationsnummer (VIN) för att avgöra om deras bil påverkas.
Källa: https://sv.levinlaw.com/takata-airbag-recall-lawsuit
Har även sett andra bilmärke i Vi Bilägare såsom Mercedes, Ferrari, VW m fl... info via Google
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är klart att det är billigt att använda konstgödsel (ammoniumnitrat) som gasgenerator. Autoliv använder ett natriumbaserat ämne som är stabilt under väldigt lång tid. Först rekommenderade man utbyte efter 10 år, men inget onormalt hände, och nu vet jag inte om det finns någon rekommendation över huvud taget.
Ammoniumnitrat var det som exploderade i hamnen i Beirut och användes i bomben i Oslo. Hela vätterleden mellan Huskvarna och Gränna sprängdes ur berget med samma ämne.
Ja helt vansinnigt att använda Ammoniumnitrat i en Airbag, Jag känner till ämnets alla egenskaper (tillverkar det på mitt jobb)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Någon som vet om våra svenska myndigheter känner till detta... Typ fd. Bilprovning eller transportstyrelsen.... Eller?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Såg denna skrämmande film från Australien om airbag som dödar...


Hoppas att det bara gäller i Australien
Det där är ju ingen nyhet. filmen är från 2018 och problemen med Takatas airbags har varit känt från 2015 kanske tidigare. En massa fordon har återkallats och fått krockkudden utbytt, men det kan säkert finnas en hel del kvar.
För ett år sedan var det totalt 28 personer som dött i världen och då är det ca 100 miljoner sådana krockkuddar som har installerats.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Även om det nu är flera år sedan man avslöjade detta... Så finns det säkert många som har köpt en begagnad bil från den tiden, men har ingen aning om riskerna med airbagen.... Själv har jag aldrig hört talas om detta förrän nu...

Därför anser jag att det är viktigt att detta inte tystas ner....
Och så länge man inte har bytt alla airbag till säkra airbag så kan det kanske vara du som råkar illa ut nästa gång...
 

Mulle mek

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
31677
Medlemskap
2024
Jag har en gammal Ford Ranger pickup från 2006. Den var inne på återkallningskampanj för kanske 2 år sen, för byte av airbag. Så man har nog följt upp det i Sverige också. En fordonstilverkare särskiljer inte länder vid återkallningskampanjer. Det kan dock bli problem om det inte finns en generalagent som ansvarar för märket i landet.
 
Toppen