• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning ⚠️

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är så sant, men avgifterna för frakt fram till mottagaren är ju någon överenskommelse mellan länder och Postanstalter "Vi fixar era paket hit så fixar ni våra paket till er, eller liknande, hur det nu går till normalt."
Det rätta hade väl varit att ta bort fraktsubventionerna när Kina hade passerat stadiet när de behövde hjälp, så vi hade fått betala för frakten redan vid köp av varan som normalt och post/transport hade skötts internt mellan länderna som normalt mellan oss och andra länder i stället.
Sedan ligger ju moms och tullindrivning lite på sidan av fraktkostnaden på sätt och vis, och borde kanske varit enklast om billiga paket bara hade gått genom utan moms och tull och utan strul som i många andra länder.
Man kanske kan tycka att för 75:- kunde de hålla ordning på sitt åtagande lite bättre.
Bäst är det ju när ett fraktbolag tar ut moms och tullavgifter redan vid köpet av varan så att man har betalt allt vid köpet, och paketet kommer "hem till dörren" utan långa uppehåll i väntan på att de skall få in moms och tullavgifter direkt från köparen.

M.v.h. JANKRO.

Det måste väl vara säljaren som skall hantera kostnader och moms precis som det fungerar när man säljer produkter inom EU?
Att anse att det är fraktarna som skall sköta sådant här åt leverantörerna av miljoner små skräppaket från Kina tycker jag är fel, och
PostNord skulle nog tacksamt slippa uppgiften.
75 Kr för hanteringen är väl inte dyrt, tänk personal-lokaler-fordon-administration.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi tycker likadant, men från lite olika vinklar. Man får ju samma problem från andra "seriösa" länder utanför EU, att paketet hamnar på en hylla tills moms och ev. tull är betald och handlar inte alls om själva transporten, men då handlar det ju oftast om dyrare paket med mer innehållsvärde, och då naturligtvis en avgift för arbetet.
Därför tycker jag att det är bra om man betalar sådana avgifter direkt vid köpet och avgifterna betalas utan min inblandning. Bl. a. så funkar ju "Global shipping program" från USA och nu även från England bra, fast nu är ju hela världen lite uppochner tyvärr.
Troligen är det väl på grund av för mycket arbete för att få in några kronor som många andra länder har skippat hantering och momsavgifterna på småpaket som ramlar in i landet.
Men sedan är det ju själva utbärningen av småpaketen, men det borde nog ske internt av posthanteringen mellan Kina och Sverige, och vill Sverige ha mer betalt från Kina för att bära ut deras paket så får väl vi betala mer i frakt från början.

Nu skall jag åka och handla. Vi får se vilka nya prissättningar på det som dykt upp under veckan......

M.v.h. JANKRO :msn_tongue:.
 
Senast ändrad:

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Tidigare lät EU varje land bestämma om vid vilken gräns moms ska tas ut. Sedan bestämde EU att moms ska tas ut från första kronan vilket gjorde att Posten fick uppdraget att sköta detta och de tog då 60 kr plus moms dvs 75 kr.

Numera betalar alla stora Ehandlare in moms i ett gemensamt EU-system så försändelser från Aliexpress och Bangood rullar in utan postens inblandning.
 
Toppen