• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför varierar värmen på varmvattnet?

F

F.d. 13415

Guest
Ibland riktigt varmt och gott men ibland bara ljummet.

Är det någon av er som kan svara ungefärligt på den frågan? Ni brukar ju veta det mesta och det mesta.

Måste ju diska!

Har en Alde 3010

/Janne
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Varför varierar värmen på varmvattnet?

Det är lite så med denna pannan.

Har du knappat in på panelen att cirkulationspumpen ska gå kontinuerligt, måste du trycka på knappen för mer varmvatten ett par minuter innan du ska diska.
Då stannar cirkulationspumpen i ca: 20 minuter och all effekt går till varmvattensberedaren.

Detta gäller mest om du står på el, och bara kan ha pannan på 1000W eller 2000W. Går du endast på gasol brukar det funka ändå.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Varför varierar värmen på varmvattnet?

Det kan bero på att större delen av pannans energi går åt till att värma vattnet till radiatorerna och därmed minskas värme för uppvärmning av förbrukningsvattnet.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Varför varierar värmen på varmvattnet?

Det är lite så med denna pannan.

Har du knappat in på panelen att cirkulationspumpen ska gå kontinuerligt, måste du trycka på knappen för mer varmvatten ett par minuter innan du ska diska.
Då stannar cirkulationspumpen i ca: 20 minuter och all effekt går till varmvattensberedaren.

Detta gäller mest om du står på el, och bara kan ha pannan på 1000W eller 2000W. Går du endast på gasol brukar det funka ändå.


Varför har du ställt cirkulationspumpen på kontinuerlig drift? Den behöver bara gå om det finns behov av värme

Stig
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Varför varierar värmen på varmvattnet?

Stort tack för era svar. Såg att pumpen var inställd på kontinuerlig drift. Kan förstå att om det krävs mycket för värmen så minskar vattenvärmingen.

Ska så klart trycka på extra vattenvärme vid behov.

Jag är i Norra Spanien med hyfsat låga nattemperaturer. Min Alde är inställd på sommar. Bör det vara vinter?

/Janne
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Varför varierar värmen på varmvattnet?

Vinterinställningen avser troligen uppvärmningen av gasolregulatorn för att förhindra frysning av gasolregulatorn. Jag använder vinterläge endast vid temperaturer en bit under nollan.
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Varför varierar värmen på varmvattnet?

Jag har cirkulationspumpen på kontinuerlig drift för att få en jämnare värme i bilen. Då hinner inte radiatorerna svalna mellan varje gång termostaten slår till och från.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Varför varierar värmen på varmvattnet?

Jag har cirkulationspumpen på kontinuerlig drift för att få en jämnare värme i bilen. Då hinner inte radiatorerna svalna mellan varje gång termostaten slår till och från.


Borde ju betyda att du får maxtemp i bilen hela tiden, när givaren kallar på mer värme så är det ju cirk.pumpen som går igång har du läge 3 på panelen
( 3000 w ) +10 grader ute får du bastu i bilen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför varierar värmen på varmvattnet?

Om jeg har forstått Alde sin nyeste panel rett så er kontinuerlig drift koblet til regulering av temperaturen på vatnet som sirkulerer. I en bil som er blitt passe varm inne så blir det lument vatn av det. Den gamle termostaten slo av og på sirkulasjonen og forsøkte å holde vatnet på maks temp hele tiden, denne funksjonen finnes om en slår av kontinuerlig drift på sirkulasjonen.
 
Toppen