• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför inga ventilationshål på sofforna som på husvagnar ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Hur kommer det sig att husbilar inte har ventilationshål på sittlådorna så att värmen i lådorna får självdrag upp till rutorna ?

Det är väl så på husvagnarna ?

Mina lådor är ju täta men det blir ju väldigt varmt i lådorna och om det vore hål längst ner på soffan borde ju den värmen i soffan cirkulera upp mot rutan , eller ?


Jag förmodar att vintervagnen Nordic har detta eller vad säger Videm ;) , jag har ju bara en sommarvagn :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför inga ventilationshål på sofforna som på husvagnar ?

På mine 2 siste husbiler her det vært slik självdrag - ikke endast i sittbenkar, men og under alle fönster - inkludert siderutene foran. Men begge bilene har vært Flair som hele tiden har vært konstruert for Alde värme og vinterbruk.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför inga ventilationshål på sofforna som på husvagnar ?

Helt rätt Bengt Åke. Om det blir väldigt varm i lådorna som du säger så finns det kraft för värmen att öka lufthastigheten upp till fönstret.
Alla husvagnar jag haft har haft urtagningar i lådfronten direkt mot golvet och dubbelbotten i lådan.

Jag skulle såga upp eller sätta små ventiler i lådfronten. Anväder du en typ Fein-såg eller TREKANTIG SLIPMASKIN PMF 180 EMULTI SET DELUXE | Trekants-, deltaslip Slipmaskiner Elverktyg Verktyg | Conrad Elektronik Norden AB
så kan du utan problem såga bort en bit direkt mot golvet.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Varför inga ventilationshål på sofforna som på husvagnar ?

jag har också undrat varför det inte är hål där värmeslangarna finns då blir frisluften uppvärmd när den kommer in , kabe har en typ frisklufts intag som dom kan justera ,jag kann bara använda denna lösning på sommaren, har ej(vinterbil), så min står inne nu,för plasten tål inte saltet på vägarna,
mvh håkan :msn_wink:
 
Toppen