• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var ska man serva sin husbil ?

F

F.d. 50421

Guest
Hejsan alla HB-ägare.

Som ny ägare av importerad husbil undrar jag nu vart (vilket husbilsfirma) man ska vända sig till om man vill ha hjälp med att montera, installera diverse tillbehör.

Jag har märkt att det finns handlare samt serviceverkstäder som tyvärr rynkar på näsan när man råkar nämna att husbilen är importerad. Därför undrar jag nu om ni kan rekommendera mig några bra och seriösa handlare, verkstäder (gärna i södra halvan av vårt kära land) där man är välkommen trots att man en "importbil".

Tar tacksamt emot förslag och rekommendationer från er alla.

Härliga sensommarhälsningar från Winstar.

Senast redigerad av en moderator:
Sv: Var ska man serva sin husbil ?

Jr Larmcenter utanför Göteborg välkomnar alla bara man betalar.

När jag var hos Mercedes och ville fixa en grej på min bil..
Då svarade han efter att jag gett dem reg nr att detta är ju en importerad bil...

Jag svarade service mannen (på ett språk som pelle 5-år och lätt mentalt störd skulle begripa) -Naturligtvis, Mercedes är en bil tillverkad i Tyskland. Alla Mercedes bilar i Sverige är således importerade. Han blev väldigt surmulen efter det, så jag tackade för mig och sade att det finns fler verkstäder... ;)

//Freddy

Jag servar min husbil hos säljaren i Tyskland. Passerar dem minst en gång om året i samband med resa söderut eller på väg hem.
Min erfarenhet; billigare, bra och personlig service samt bra utgångsläge vid framtida eventuellt byte/inbyte av husbil.

Då svarade han efter att jag gett dem reg nr att detta är ju en importerad bil...

Jag svarade service mannen (på ett språk som pelle 5-år och lätt mentalt störd skulle begripa) -Naturligtvis, Mercedes är en bil tillverkad i Tyskland. Alla Mercedes bilar i Sverige är således importerade. Han blev väldigt surmulen efter det, så jag tackade för mig och sade att det finns fler verkstäder... ;)

//Freddy

Ja, där fick säkert alla som kör en importerad husbil på Mercedesbas en bra kontakt för framtiden? :rolleyes:

Ja, där fick säkert alla som kör en importerad husbil på Mercedesbas en bra kontakt för framtiden? :rolleyes:

Vill de tjäna pengar så får de faktiskt anstränga sig lite... Att vara snorkig och nonchalant som han, så är det bara bra att de inte utför service/rep på någon bil.

Sen han vi inte ens diskutera att det var HB, bara att det var en Sprinter. Så det är nog ingen fara på taket för er som vill serva hos MB i GBG, sålänge det inte är en importerad MB ;)

//Freddy

Okej...tack för tipsen. :spinny:
Hur är det med ev. garantijobb, är återförsäljare skyldiga att utföra dessa?? Någon som vet??

MVH//Winstar

//Freddy

Jag skulle nog också vara lite surmulen om han nu bara konstaterade att det är en importerad bil. Som service tekniker skulle jag be surkunden att dra åt pipan!!:mad:

Själv har jag inte genom åren märkt någon som helst skillnad i bemötande vare sig jag haft direktimporterad husbil eller inte.

Mina tre senaste bilar har varit byggda på MB Sprinter (en Kabe och två direktimporterade) och jag har inte upplevt mig vara annat än välkommen både på märkesverkstäderna inne i Östersund (Jemtbil och Haraldsson Tunga Fordon) och på ett par mindre verkstäder ute på landet nära Krokom och Östersund.

aake

Hej. Försök med Montera West i Seglora. Där brukar det inte vara några som helst problem.

uno

Okej...tack för tipsen. :spinny:
Hur är det med ev. garantijobb, är återförsäljare skyldiga att utföra dessa?? Någon som vet??

MVH//Winstar

Du har ju en KNAUS. så här svarar tillverkaren, Knaus Tabbert, på frågan om garantiåtagandet vid privat införsel till Sverige:

The warranty of a motorhome that you buy in Germany remains valid if you export this motorhome to Sweden. We have a general importer in Sweden, Olle Bergholm Försäljnings AB in Kristinehamn, that handles warranty claims with Knaus Tabbert GmbH for all Swedish dealers. That means, if you should have the need to make a warranty claim, you can go to the Swedish dealer nearest to your home address. This dealer forwards your request to our Swedish importer, and they will in turn forward it to Knaus Tabbert GmbH.

//Freddy

Låter lite märkligt. Vi har servat vår Mercedes husbil sen den var ny hos Mercedes i Halmstad och servicechefen konstaterade också att den var importerad vid första besöket. Men bara konstaterade, han bytte glatt och omedelbart den krånglande kylvattennivågivaren. För sedan många år tillbaka behandlas alla Mercedes lika hos de svenska märkesverkstäderna. Man gjorde ett policy lappkast någon gång i början på 2000 talet (tror jag det var) när man fick badwill av kunder med direktimporterade bilar.
Dessutom är alla Mercedeshusbilar direktimporterade om de inte är byggda i Sverige... :wink:

Vill de tjäna pengar så får de faktiskt anstränga sig lite... Att vara snorkig och nonchalant som han, så är det bara bra att de inte utför service/rep på någon bil.

Sen han vi inte ens diskutera att det var HB, bara att det var en Sprinter. Så det är nog ingen fara på taket för er som vill serva hos MB i GBG, sålänge det inte är en importerad MB ;)

//Freddy

Helt rätt Krusa ingen Dom kan dra åt H-V

Och när man har bett alla som man eventuellt behöver att dra åt helvete, vad gör man då? :confused:

Vi servar vår husbil hos Ölands Bilvård Färjestaden dom har Midlands oljor så där ingår motorgaranti och assistansförsäkring. Kan rekomenderas.
Olle.

Jag tycker Husbilar och husvagnar i Linköping är en mycket seriös firma. Mycket kunniga servicetekniker , trevlig kundmottagning och sist men inte minst riktigt fin verkstad som är ren o snygg . Har servat och gjord en del rep. där och har inget att klaga på. Den här firman får också mycket lovord ibland andra husvagnsklubbar.

Kan ni rekommendera någon bra serviceverkstad (bodel samt FIAT bil) i norra Tyskland, då jag tänkte passa på att få AC monterad när vi rullar söderut?

Tillbaka
Toppen