• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var sitter KCR boxen?

F

F.d. 18368

Guest
Jag har köpt en husbil av en etablerad husbilsförsäljare. Där sitter en 2 liters motor, Fiat årsmodell 2005 med KCR box. Han kunde dock inte peka ut var boxen satt. Kan den vara så dold att den inte syns?

Wikstrom

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Var sitter KCR boxen?

Är väl bara att följa kabeln från anslutningen i motorn till boxen!
Roadlider

F

F.d. 52920

Guest

Följ kabeln (markerad rött streck)från spridarna så måste du hitta den

Bilagor

• IMGP1555 [1280x768].JPG
    IMGP1555 [1280x768].JPG
    164,2 KB · Visningar: 21
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18368

Guest

Jag sökern och söker men hittar ingen box. Tack för visat intresse, jag får nog låta en motorkunnig, vilket jag inte är, undersöka saken. Troligtvis har både jag och husbilsfirman blivit lurade.

Mvh Wikstrom

F

F.d. 18368

Guest

Jag har nu låtit Fiatverkstaden på orten tittat på motorn och om där finns en KCR box. De konstaterade att där fanns inte något spår av en box.
Vid kontakt med husbilsförsäljaren påstår han att det finns andra sätt att trimma en motor och att det troligtvis har gjorts trimmning av bilens eget system och att det skulle vara ett bättre sätt. Vid min stilla undran varför han då har som försäljningsargument att där sitter en KCR så säger mannen att man ofta kallar trimmningssystem för KCR för att alla känner till det. I informationsbladet om bilen på bilfirman nämndes KCR. Hur skall jag nu kunna tro på den här mannen. För min del ser jag det som en självklar sak att finns det en KCR i bilen så skall det vara så. Inte något flummande om andra trimmningssystem.

Vad tycker ni?

Mvh Wikstrom

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Solklart falsk marknadsföring att påstå att ett tillbehör finns när det inte är sant.
Tala med konsumentvägledaren i din kommun hur du skall gå vidare.
Stå på dig!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

......... Vid min stilla undran varför han då har som försäljningsargument att där sitter en KCR så säger mannen att man ofta kallar trimmningssystem för KCR för att alla känner till det................

Vad tycker ni?

Mvh Wikstrom
-------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Wikstrom. Jag tycker att det låter som han bara snackar sk.. och ljuger vilt samt hoppas att du är en sådan person som han "kan snacka bort" och få tyst på.
Tvåliters dieseln är en udda motor i husbilssammanhang och jag vet inte, men är det tillräckligt med elektronik i insprutningen för att kunna boxtrimma den alls med tanke på att det är en -95'a ?? Men det är bara en fundering från min sida.

M.v.h. JANKRO.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Ahaa om det är en -05'a så kommer saken om elektronik och tvålitersmotor i ett annat läge....men han verkar ändå snacka sk.. :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Senast ändrad:
F

F.d. 52920

Guest

Bilen verkar vara en -05a och enligt denna adress så finns det KCR boxar till 2,0 Jtd motorer,så stå på dig och begär att dom monterar en sådan åt dig.Enligt deras tabell så får du 19 hk till.
http://www.carzone.dk/g/kcr-update.pdf

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18368

Guest

Det stora problemet är, hur skall jag kunna lita på att hans påstående är sanna?
Men det är kanske ett sekundärt problem. Problemet är att han gått ut med falska uppgifter. Han är rätt så hal och slipad och en mästare på att snabbt komma med nya påstående. Jag får nog vara envis som en åsna och lägga på honom att bevisligen visa att motorn har KCR prestanda.

Tack för råd och stöd.

Mvh Wikstrom

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Fråga handlaren var han fått informationen ifrån. Han har väl köpt eller bytt in den från någon och denna någon har väl då rimligen sagt att den är "trimmad" med box eller något...

Om det är en svensk tidigare ägare så kan du ju även slå en signal till honom så är allt klart.
Om tidigare ägare inte satt i någon box eller gjort något annat med bilen så står ju handlaren där och kan sluta snacka skit bums.
Då är det bara för honom att beställa hem en box till dig. Misstänker att hans marginal på en bil från -05 räcker gott och väl till att köpa en KCR box till dig för 5.000:-

F

F.d. 18368

Guest

Jag släpper inte det här. Han får komma upp till bevis.

Mvh Wikstrom

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det borde vara läge att låta Fiatverkstaden koppla på sin fordonsdator, för att se om den är chiptrimmad, på husbilssäljarens bekostnad. Kan inte vara stora pengar. Är motorn då i originalskick så kräv KCR-box. Blir det sedan fryst läge kan du efter ett tag säga att du kan tänka dig en något billigare box. (Det säljs ju en här på hemsidan som många uttryckt sitt gillande över.) Då blir det en sorts förlikning och du får den motoreffekt och det vrid som du faktiskt grundade ditt beslut att köpa bilen på. Samtidgt får handlaren en chans att klara sig ur det här med lite heder i behåll! (De brukar gilla det även om det inte alltid märks. =)

Krister N

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Klart som sjutton att om säljaren säger att det sitter en KCR-box på bilen så ska det göra det.

Kräv honom på en box.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det borde vara läge att låta Fiatverkstaden koppla på sin fordonsdator, för att se om den är chiptrimmad, på husbilssäljarens bekostnad..............................

Krister N
--------------------------------------------------------------------------------------------
Håller med Krister till hundra procent. Om det visar sig att programvaran i bilen är bytt så är ju allt ok. Om programvaran är original så är ju säljaren skyldig dig en box.
Och sist men inte minst, om man inte vet om programvaran är original eller inte så är det nog inget vidare att montera en trimbox, för jag utgår från att de skall monteras på bilar med originalprogramvara.

Lycka till. JANKRO.

Toppen