• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var sitter glödstiften?

F

F.d. 24784

Guest
Jag tänkte kontrollera glödstiften, för att vara säker på att alla är hela. Inför hösten eventuella kallstarter.
Men jag finner dem inte??
Bilen är en KNAUS med FIAT DUCATO 2.5TDI från 1996.
Jag lyfte på den svarta plastkåpan och fann därunder bara insprutarna.
Kan ej se glödstiften varken fram eller bakom toppen.
Någon????

Min tanke va att koppla lös matningen och mata vart och ett med 12 V via en Amperemeter för att se att de drar omkring 5 A, öch därigenom kunna konstatera om de öär hela.

F

F.d. 23327

Guest
Sv: Var sitter glödstiften?

misstänker att du har en sk "flammstart" dvs ett stort glödstift som bränner diesel i början av insuget. kolla efter nått med litet rör till och grov elkabel.
För övrigt ska en frisk TDI starta utan fungerande glödning till -10 grader i alla fall

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja du har bara ett glödstift som hjälper till vid start. en enkel snabbkoll på funktionen kan man göra med en tångamp.mätare (om du har en) direkt runt bilens egen kabel till stiftet, för då ser du som du skrev, om det är helt men även när strömmen slår till och också hur länge den ligger kvar efter start.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 24784

Guest

Tack för tipsen!
Jodå bilen startar, även vid några minusgrader som är det kallaste jag testat.
Då indikerar en lampa i instrumentpanelen att det skall glödas en stund.
Jag skall titta igen och se om det finns ett glödstift på insugningssidan.

De
Roy

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Jag har kört med min första dieselbil i knappt två månader och hade ingen aning om att man kunde glöda dieselmotorer fortfarande. Till saken hör att den är lite svårstartad vid kallstarter. Bilen är en Ford Transit 2,5 di, 2000. Hur glödar man en sådan här motor?

Roy-2008

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
11648
Medlemskap
2025

Hej, trevligt att träffa på en medlem som kör 2.5 TDi av -96 års modell. Kör själv en
-95;a där kallstarten är blårök vid lägre temperaturer. Har därför sökt på forumet om
div. info om detta och har i denna tråd erhållit svar på frågetecken som uppdagats.
Nu undrar jag om du har instruktionsboken till din -96 och om det i den finns uppgifter
om glödstiftets funktion i den? Vore intressant att få ta del av sidorna med denna info.
Själv har ja en instruktionsbok till modell -98 som täcker mycket av det övriga men
som inte överensstämmer med -95;ans bränslesystem ink. glödstiftfunktion.
Med vänlig hälsning Roy-2008

F

F.d. 23327

Guest

alltså en frisk direktinsprutad diesel klarar ca -15 grader eller lägre utan fungerande glödning,dock med lite ojämn gång när den startat.
lite rackliga spridare ger genast problem med kallstarterna och detsamma gäller om timingen på pumpen ligger fel eller kompet i motorn är dåligt.

F

F.d. 24784

Guest

Tack för tipsen, jag har hittat glödstiftet. Sitter på luft-insugningsröret. Och verkar ha någon form, av bränsleinsprutning oxo.
Att glödstiftet funkar fick jag erfara vid kallstart i söndags, - 8 grader, då tänder en glödspiral upp i instrumentet, jag väntade rätt länge, kanske 10 se och den lyste än, men bilen startade snällt.
När sedan motorn gick blinkade denna glödspiralsymbol, ett tag. Att den drog ström syntes på belysningen som då sjönk i takt med blinken.

Konstigt att detta system inte finns med i någon servicehandbok, jag har två olika.

Ok, Roy, (fint namn föresten) jag har en tysk instruktionsbok till bilen men där står inget om glödningen.

Men glödningen startar vid en viss temp, exvis strax under 0 grader C. Man väntar med att köra startmotorn en stund och startar sen. Ja precis som med vanliga glödstift.

De
Roy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, kul att det funkar. Det är ju bra när belysningen på bilen ger en referens till att glödningen funkar och slår till :D.

Din signallampa lyser nog så länge, och samtidigt som stiftet glöder (tror jag)

På en del äldre dislar skulle man ju vänta tills lampan ändrade sig innan start.........

Det är nog bättre att någon som har samma utförande av glödning, skriver hur lampan skall uppföra sig :).

M.v.h. JANKRO.

C

cheetah1

Guest

På våran 99 (idTD) ska man vänta tills lampan börjar blinka innan man startar. Kan dock ta en liten stund innan det händer, 15-20 sekunder som mest under -10. Sen blinkar den en stund innan den är klar och motorn brukar gå betydligt bättre när då när den är färdig.

F

F.d. 29925

Guest

När lampan för "glödning" blinkar går det i de flesta försök att starta. Men avsikten är att lampan skall slockna helt innan man man drar nyckeln.

Toppen