• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var hittar man nedfällbar torkstång till duschutrymmet?

Häggstrand

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43044
Medlemskap
2025
I min husbil, Carado T447, så finns ingen torkstång i duschutrymmet. Jag har förgäves försökt hitta en sådan på nätet men det enda jag sett är på kina-sajt där den var i vågform (skitful).
Det jag är ute efter är alltså en sådan där nedfällbar stång som kan sitta i duschutrymmets tak i vissa husbilar. Ofta verkar de vara fastmonterade men det måste väl ändå finnas en eftermarknadsprodukt som kan beställas och som enkelt kan skruvas upp i taket.
Så här ser den från Temu ut (för att ni ska förstå vad jag är ute efter...men rak stång då alltså):
Skärmavbild 2025-06-12 kl. 15.38.14.png
Är det någon som har något tips?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Det verkar inte vara någon som har en direkt lösning på ditt spörsmål. Jag vet ju inte hur själva duschutrymmet ser ut i er bil men i vår Nordic har vi en duschkabin med två "vikdörrar". När dessa är infällda och spärrade sätter jag ett rör från den ena dörren till den andra som handdukar m.m. kan hänga på. Röret är ett vanligt 8mm (har jag för mig!) förnicklat kopparrör med borrade hål i var sin ände ca 10mm in på röret. På vikdörrarnas överkantlist, där dörrarna viks ihop, har jag skruvat i skruv som jag sätter röret på. Fungerar till 100% som torkstång! När duschen ska användas är det ju bara att lyfta av röret.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
I min husbil, Carado T447, så finns ingen torkstång i duschutrymmet. Jag har förgäves försökt hitta en sådan på nätet men det enda jag sett är på kina-sajt där den var i vågform (skitful).
Det jag är ute efter är alltså en sådan där nedfällbar stång som kan sitta i duschutrymmets tak i vissa husbilar. Ofta verkar de vara fastmonterade men det måste väl ändå finnas en eftermarknadsprodukt som kan beställas och som enkelt kan skruvas upp i taket.
Så här ser den från Temu ut (för att ni ska förstå vad jag är ute efter...men rak stång då alltså):
Visa bilaga 239752
Är det någon som har något tips?
Hej.
Mellan två väggar kan man spänna en expanderstång för duschdraperier. Sådana finns i olika längder på de flesta byggvaruhus. Det har jag använt på två av mina tidigare husbilar.

Mvh / Roland

Häggstrand

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43044
Medlemskap
2025
Hej.
Mellan två väggar kan man spänna en expanderstång för duschdraperier. Sådana finns i olika längder på de flesta byggvaruhus. Det har jag använt på två av mina tidigare husbilar.

Mvh / Roland
Tack för svar men det fungerar inte på vår bil då jag inte har två fasta väggar mitt emot varandra. Det är i stället två vikväggar.

Häggstrand

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43044
Medlemskap
2025
Det verkar inte vara någon som har en direkt lösning på ditt spörsmål. Jag vet ju inte hur själva duschutrymmet ser ut i er bil men i vår Nordic har vi en duschkabin med två "vikdörrar". När dessa är infällda och spärrade sätter jag ett rör från den ena dörren till den andra som handdukar m.m. kan hänga på. Röret är ett vanligt 8mm (har jag för mig!) förnicklat kopparrör med borrade hål i var sin ände ca 10mm in på röret. På vikdörrarnas överkantlist, där dörrarna viks ihop, har jag skruvat i skruv som jag sätter röret på. Fungerar till 100% som torkstång! När duschen ska användas är det ju bara att lyfta av röret.
Tack för tipset. Ja, det är ju ett alternativ men jag vill gärna ha en tjusig lösning med en nedfällbar stång. Det är mest att jag tycker det är märkligt att det ska vara så svårt att få tag på. Får kanske bli ett hemmabygge. Skulle ju fungera med en dörrhållare (som sitter utomhus för att hålla dörrar öppna) som man kan knäppa fast stången i och sedan en smart lösning för "gångjärn".

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025
Har för mig att jag har en liggande som inte vi använder. Om den passar ochden går att överlänma på något ställe Vi bor i Ulricehamn.

Toppen