• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var hittar jag rätt tätningslist till min lastlucka.

F

F.d. 19420

Guest
Hej

Det är så att jag är på jakt efter nya tätningslister till mina lastluckor. Bilen ifråga är en Fiat Ducato Weinsberg 1990.
Det ser ut som att gummilisten sitter kilad i ett spår men är inte helt säker. Googlat lister men hittar inga som ser likadana ut.

Samt hur skulle ni ha gjort vid takluckan. Har inte märkt av något vattenläckage men tätade igen glipan förra året. Men undrar ifall jag ska försöka skruva bort allt och lägga igen det med helt ny tätningsmassa.

Bifogar 2 bilder.

Bilagor

• IMAG5650.jpg
    IMAG5650.jpg
    591,9 KB · Visningar: 50
  • IMAG5706.jpg
    IMAG5706.jpg
    842,5 KB · Visningar: 47

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Var hittar jag rätt tätningslist till min lastlucka.

Det ser ut som att det är hög tid att ta bort och täta om luckan, kanske t.o.m. byta lucka när man ändå håller på? :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, angående listen till luckan. Lite svårt att se hur den gamla ser ut, men det finns säkert flera olika varianter som den kan ersättas med.
Det finns olika varianter av skumgummilister som man får limma dit med ett bra kontaktolim eller med super dubbelhäftande tejp.
Det kan också funka med en kombilist som trycks fast över kanten som det från början sitter en O skumgummilist på.

Här har du en firma som säljer mycket lister m.m.
Om du klickar på en av sorterna så dyker det upp ett flertal med olika mått.
Någon av de som benäms "Kantlist med tät...." kan funka bra om de passar över innerkanten och får plats.
Gummilister

Om du har en Swedol butik i närheten av där du bor, så har även de en hel del olika varianter av nya gummilister att välja på.

Angående takluckan. Om man funderar på om man skall göra om något som ev. kan läcka....... Så är det lika bra att göra det, annars kan man få ångra sig senare ;).
Instämmer med Montreal, det kan ofta vara värt att satsa på en helt ny lucka när man ändå byter.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 19420

Guest

Tackar för infon.

Skruvat lite med bilen idag och kollade över takluckorna. Ska beställa och byta den bakre då den nog är original och sliten. Den främre verkar vara en Heki 40*40 som ser helt OK ut. Så den ska jag fästa om för säkerhets skull när den andra byts.

Dock så kollade jag över lite andra saker och såg att jag har en lite större golvskada/ hörnskada höger bak vid luckan med dålig list. Så där får jag göra en renoverongstråd om i höst och lägga ut lite bilder på arbetet.

Toppen