• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var hittar jag mina batterier i en Dethleffs Esprit 2012?

K

KingsFisherman

Guest
Jag har en Dethleffs Esprit från 2012 vars batterier jag inte hittar. Det "ska" finnas två bodelsbatterier och ett startbatteri. Men jag kan inte se var mer än ett av dessa sitter, under passagerarstolen. Frågan är dock om det är startbatteriet eller ett av bodelsbatterierna. Vi tänkte sälja bilen i höstas. Men ändrade oss. De som skulle sälja bilen sade att det ena bodelsbatteriet "åker sidovagn". VAD de menade med detta kunde dock inte säljaren redogöra för. Är det någon som vet vad det kan betyda är jag tacksam för en förklaring.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag har en Dethleffs Esprit från 2012 vars batterier jag inte hittar. Det "ska" finnas två bodelsbatterier och ett startbatteri. Men jag kan inte se var mer än ett av dessa sitter, under passagerarstolen. Frågan är dock om det är startbatteriet eller ett av bodelsbatterierna. Vi tänkte sälja bilen i höstas. Men ändrade oss. De som skulle sälja bilen sade att det ena bodelsbatteriet "åker sidovagn". VAD de menade med detta kunde dock inte säljaren redogöra för. Är det någon som vet vad det kan betyda är jag tacksam för en förklaring.
Det är bodelsbatteriet som sitter under passagerare stolen start batteri sitter under lucka framför förarstolen med skruv
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det kan finnas två bodelsbatterier under passagerarstolen. Det gjorde det i våran innan jag bytte till ett Lithiumjärfosfat. Har du en Fiat så finns startbatteriet, precis som plastpelle skriver, under en lucka i golvet framför förarplatsen.
 
K

KingsFisherman

Guest
Tack Plastpelle och Jokin!
Jag hittade även en asdålig italiensk amatörvideo på Youtube som visade var batteriet sitter. Och som du skriver; det kan finnas två under passagerarstolen. Måste bara "orka" ge mig på att skruva loss den...
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har en Dethleffs 2011. Det sitter två bodelsbatterier under passagerarstolen. Passagerarstolen kan vara lite knepig och tung att ta bort då det oftast är en vridskiva under stolen. Se till att sladden som är ansluten till stolen är losskopplad och inte slits av. Startbatteriet sitter under en lucka vid förarens fötter.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Kanske utanför ämnet,men viktigt ! Glöm ej att kolla batterivattnet på motorbatteriet 1gång om året ,
väldigt bökigt att komma åt,måste först ta bort luckan i golvet och sedan lossa batterifästet för att komma åt samtliga
påfyllningshål ! även minuspolen måste lossas !

Jojje
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Jag har en Dethleffs Esprit från 2012 vars batterier jag inte hittar. Det "ska" finnas två bodelsbatterier och ett startbatteri. Men jag kan inte se var mer än ett av dessa sitter, under passagerarstolen. Frågan är dock om det är startbatteriet eller ett av bodelsbatterierna. Vi tänkte sälja bilen i höstas. Men ändrade oss. De som skulle sälja bilen sade att det ena bodelsbatteriet "åker sidovagn". VAD de menade med detta kunde dock inte säljaren redogöra för. Är det någon som vet vad det kan betyda är jag tacksam för en förklaring.
Kolla instruktionsboken. Där måste det stå.
 
K

KingsFisherman

Guest
Har en Dethleffs 2011. Det sitter två bodelsbatterier under passagerarstolen. Passagerarstolen kan vara lite knepig och tung att ta bort då det oftast är en vridskiva under stolen. Se till att sladden som är ansluten till stolen är losskopplad och inte slits av. Startbatteriet sitter under en lucka vid förarens fötter.
Tack för svaret! Nästa grej är att försöka förstå VILKA skruvar det är som håller fast svängskivan i fundamentet och som går att skruva loss...
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Tack för svaret! Nästa grej är att försöka förstå VILKA skruvar det är som håller fast svängskivan i fundamentet och som går att skruva loss...
På min sitter det en bult i varje hörn på underredet, med 13 mm skalle. De två främre bultarna är lätta att skruva ur, men de två bakre är lite knepigare. Man får skjuta fram stolen och använda en hylsnyckel för att komma åt. Kanske är samma på din?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Många frågar här utan att ens ha öppnat instruktionsboken. Kanske kontaktsökande?

Pålle
Det kommer mig att tänka på en instruktionsbok som medföljde en maskin jag köpte. På första sidan stod;
”När du har försökt och provat allt utan att få maskinen till att fungerar, läs denna!”
 
Toppen