• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vanskelig å få i 1.gear

prokuratoren

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Hei, jeg har en Dethleffs 5881 med Fiat 2,8 liters motor, JTD. Det er en 2001 modell med 230 karosseri. Bilen har gått vel 150000, kjøpt brukt. Første gearet er tregt å få inn dersom bilen ikke står nesten stille. Jeg må ned i gangfart for at det ikke skal skurre ved gearing. De øvrige gear er uten problem. Boxen har ny gearolje.

Jeg har lagt merke til at det er mange med stor kunnskap her på forumet, og ber om tips om hva som er galt og hva som eventuelt må gjøres for å kurere dette gearproblemet. Tidligere eier skulle ha kostet på gearkassen ca kr 10.000, troligvis 5. gearet. Noen tips

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Vanskelig å få i 1.gear

Det låter som att 1:ans synkroniseringsring är utsliten och inte orkar jämna ut hastigheten på växellådans drev.
Jag hoppas du använt rätt olja annars kan sådana problem uppstå, men då brukar det påverka alla växlar.
//W

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Kontrollera att kopplingen verkligen kopplar ur. Kanske kan en liten justering ordna detta problem. Tror att detta är orsaken om växellådan är påkostad så mycket pengar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det ringte en varselklokke - påkostet gearkasse. En sak som lett kan hende er at akslingen for utløserarmen ikke er låst som den skal (liten plastsak som dyttes etter akslingen under montering) - denne ramlet ut på vår 99 model med gradvis dårligere funksjon og nesten umulig å unngå skraping ved nedgiring til første. Vi hadde en garantioverhaling etter sprukket drev på andre gir, og Fiat klarte ikke å låse akslingen. Festet ble modifisert etter full kolaps av koplingen.

PS Grunnet fråga på norsk er svar også norsk DS

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Kontrollera att kopplingen verkligen kopplar ur. Kanske kan en liten justering ordna detta problem. Tror att detta är orsaken om växellådan är påkostad så mycket pengar.

Kopplar den inte ur så är det svårt att få i ettan och backen när bilen står still.
//W

prokuratoren

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026

Takk for raske svar. Oljen på gearboxen ble byttet på verksted på samme tid som registerreim og annet ble byttet. Jeg vet derfor ikke hvaslags olje som ble brukt.

Jeg skal sjekke clutchens justering og frikopling når bilen er hjemme i dag eller neste dag. Jeg har kjørt bilen ca 10000 km selv, og kan ikke merke noen endring i den tiden. I allefall
tusen takk for raske og gode svar.

prokuratoren

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026

Jeg har sjekket koplingen og forsøkt å stille på den, uten at det ble bedre. Såvidt jeg kan se har gearboxen samme synkroniseringsring for både 1. og 2. gear. Ettersom det ikke lugger i 2. gear så tyder det vel på at det ikke er synkroniseringen det er galt med?

Det er kanskje lurt å bytte til Omega olje, eller har det ikke noen hensikt for denne feilen?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den ene siden avsynkronringen er for 1an og den andre for 2an. Helt mulig at den er ok på en side men ikke på den andre. Hva som bør gjøres vil jeg ikke påstå,

F

F.d. 5110

Guest

Kam tänka mig att det är lamellen (lamellcentrumet) som kärvar på växellådans ingående axel.

Då släpper inte lamellen inte helt från svänghjulet utan ligger och "snurrar med" - detta gör att synkroniseringsringarna inte kan arbeta på avsett sätt, det blir trögt att lägga i växeln.

Det betyder i värsta fall att växellådan måste demonteras och ingående axelns splines smörjas upp så att lamellcentrumet kan glida på ingående axelns splines som det ska göra.

Mvh Lasse

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, även om växellådan är påkostad tiotusen och då för femmans växel så kan det inte ha något att göra med ettans växel. Det är mycket möjligt att "bara" ettans synkning bråkar som Knut skriver för det är olika synkkonor och fjäderbelastningar till ettan och tvåan som påverkas.
Kom felet efter oljebytet eller blev det värre, alt. var det lika innan??
En lite långsökt men möjligt anledning om det blev värre efter oljebytet??... skulle kunna vara tjockare olja som fjäderkraften inte får undan så lätt i synkkonan och att dreven är lite svårare att få rätt fart på med synkningen, men ändå lite långsökt tyvärr. Om så är fallet så skulle det kanske vara värt att prova med Red Line's MTL olja. den är rätt blaskig i konsistensen men uppfyller ändå alla krav.
Annan olja kostar ju en del och även om det skulle hjälpa något så tar det ju tyvärr inte bort felet.

Lycka till..JANKRO.

Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Jeg ville forsikr.et meg om at verkstedet har brukt reiktig olje, husker ikke om det er GL 4 eller 5. Beskrivelsen tyder på slitt synkronisering og det blir ikke noe bedre med feil olje selvom den er ny.
Normalt er det 2 eller 3 gir synkroniseringen slites først, men alt avhengig av kjørestil.
Blir den lettere å få i første med dobbeltcluthing er det nok synkroniseringen, så får en evt se hvor lenge en kan leve med den nye kjørestilen? Men skjekk olja og fyll på en anerkjent olje med rett kvalitet.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Kam tänka mig att det är lamellen (lamellcentrumet) som kärvar på växellådans ingående axel.

Då släpper inte lamellen inte helt från svänghjulet utan ligger och "snurrar med" - detta gör att synkroniseringsringarna inte kan arbeta på avsett sätt, det blir trögt att lägga i växeln.

Det betyder i värsta fall att växellådan måste demonteras och ingående axelns splines smörjas upp så att lamellcentrumet kan glida på ingående axelns splines som det ska göra.

Mvh Lasse
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, men då är det nästan omöjligt att lägga i backväxeln. I.o.f. lite beroende på om den är synkad eller inte. Det blir också lika besvärligt att lägga i tvåan eller någon annan växel när bilen står stilla.

M.v.h. JANKRO.

prokuratoren

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026

Hei, Takk for svar og forslag. Gearboxen var likens før oljeskiftet og jeg merket ikke noe forskjell etter det.
Jeg skal sjekke med verkstedet om de kan huske hvilken olje som ble benyttet og sjekke nivået. Det skulle fylles på litt ekstra olje på boxen pga 5. gearets smøring.

Det kan virke som det, i allefall tidvis, går glattere med dobbelclutching. Det er i og for seg ikke noe problem å kjøre slik det er, men jeg har jo tenkt over om feilen kunne trekke med seg andre feil eller økt slitasje.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag hade liknade problem på vår förra husbil en Frankia 1999 efter ca 10.000 mil.

Det visade sig bero på att wiren mellan kopplingspedalen och växellådan töjde sig vid växlingen, flera trådar i wiren hade brustit. Efter bytet av wiren fungerade kopplingen normalt.

Toppen