• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vannlekkasje

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
På mine siste turer har jeg opplevd en liten vannlekkasje inni bilen. Ikke store lekkasjen, men nok til at det etter hvert danner seg en liten bekk som renner ut på gulvet fra under senga (der Truma, bereder og fordelingsblokker befinner seg) når bilen ikke er helt i vater.

Jeg har kjørt gjennom en full tank (100 liter) via kranene på kjøkken og bad, og det eneste stedet jeg blir våt på fingrene er ved koblingen ut til høyre på enden av den nederste blokka, som er til varmtvannet:

20220512001-w900.jpg


Det er likevel ikke nok til å lage den lille bekken jeg har opplevd på turene, så kanskje det er forskjell i lekkasjen om vannet er varmt, og at jeg bør teste en gang til med berederen påslått? Kan jeg prøve å stramme skrukoblingene litt mer, eller risikerer jeg å ødelegge hele blokka? Ev. pakninger som kan byttes?

Jeg er rimelig sikker på at lekkasjen kommer herfra, da gulvet under blokka er vått, men under testing har jeg som sagt ikke klart å gjenskape lekkasjen i samme mengde som jeg har opplevd på turene. Er det andre steder jeg bør kikke litt ekstra?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sådana här kopplingar finns både med och utan packningar så det får man se efter vilket det är. Om det är den nedre böjen Du menar som trolig läckagekälla så kan du prova med en slangklämma men eftersom den sitter på en slang så bör det vara ett stödrör inne slangen för att det ska kunna gå att dra åt riktigt.
För egen del så har jag allt eftersom bytt ut sådana här plastkopplingar mot riktiga VVS kopplingar så är problemen lösta för gott.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har bytt eftersom och det är vanliga mässingkopplingar och kopparrör. Jag har inga bilder och delar av inredningen måste demonteras för att de ska kunna ses så det blir inga idag heller.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Den er grei. Jeg har god tid til feilsøking og -retting, så jeg kan pusle litt i ledige stunder og se hva jeg får til. Det er begrenset hva vi har lov til å gjøre selv av VVS-arbeid her i Norge, og dermed også begrenset tilgang på deler, var derfor jeg spurte.
 
Toppen