• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vannlekkasje Dometic Seitz S7Z vindu

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Har oppdaget vann oppå glideskinne for låsing av vindu, ved mye eller langvarig regn kan det renne nedover veggen på innsiden av veggen.
Virker som det kommer inn mellom pakning som tetter mellom vindu og ramme. Er den vindusrammen med dreneringshull i hvert hjørne nede og vannet trekker opp mellom ramme og pakning fordi det greier ikke og renne fort nok ut?
Denne pakningen kan kjøpes som reservedel. Er det noen som har skiftet den pakningen? Har noen hatt lekkasje samme plass?
Ved lekkasje mellom vindusramme og bodelsvegg, ville vel vannet bare rent nedover veggen og ikke mellom vindu og tette list?
Tips og råd, mottas med takk.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Kommer med oppdatering her selv. Det ble en del tette forsøk på midlertidige rep før jeg fikk den nye listen, da det regnet mye. Jeg trengte 15m list, som selges i 5m lengde da jeg skiftet på alle 4 vinduene på den ene siden av bobilen. Det var mer eller mindre lekkasje i alle vinduer også litt avhengig av hellingen på bobilen.
Prøvde først med tettemasse under list, så kjøpte jeg en erstatnings list og prøvde å ha i tillegg til original list.
Tok nesten 7 uker å få tak i original list fra Dometic og den nye listen hadde en ny profil enn den som var original, så det har nok hvert flere som har hatt lekkasje der. Jeg tror listene er tørket inn og blitt stivere fordi jeg ikke har smurt dem regelmessig og de står på solsiden når bobilen ikke brukes.
Listene var mye enklere å skifte enn jeg trodde, men det ble litt såre fingertupper for jeg fant en teknikk og fikk brukt noe å trykke gummilisten inn med.
Den verste jobben var nesten å gjøre rammene reine etter fugemasse og lim rester jeg brukte midlertidig rep.
Og vinduene ble tette med de nye listen og det var jo det beste og det har jo regnet skikkelig nå i høst både før og etter skifte av lister.

Midlertidig tetting med fugemasse, virket ikke på alle vinduer
20221004_130359.jpg

Tetting med ekstra gummilist, virket heller ikke på alle vinduer
20221004_125047.jpg

Utstyret jeg brukte fot reingjøring og montering.
20221105_160800.jpg

Profil på ny og gammel gummilist. Den ovale litt større listen er den nye
20221105_123632.jpg

Ny list på plass i alle vinduene og de er nå tette 3 vinduer på 800x400 og et på 1400x650
20221105_160809.jpg
 
Toppen