• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vanlig solpanel kontra självsökande sådan ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av den självsökande solpanelen som JR Larmcenter säljer. Skall montera solcell på min bil till våren men vet inte vilket alternativ jag skall välja.
Den självsökande kostar c:a 27.000 + montering (antar jag).
Är det värt det ?

Och förresten

Gott Nytt År på Er alla
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig solpanel kontra självsökande sådan ?

Vår og høst er virkningen av paneler som ligger flatt på taket svært begrenset (under 20% best case), de jeg kjenner med selvsøkende paneler måler ofte over 50% virkning med solen knapt over horisonten. Hadde det vært i dag jeg skulle utstyre bilen med solpanel så hadde det blitt en Sunmover (eller en tilsvarende fra en konkurent).
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig solpanel kontra självsökande sådan ?

Det stämmer! I mitten av november uppskattade jag verkningsgraden till ca15%, liggande på taket.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig solpanel kontra självsökande sådan ?

det skall finnas en manuell som du kan ställa efter solen som är vinklad och som blir platt efter taket när du skall köra bilen mvh håkan
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig solpanel kontra självsökande sådan ?

Hej.

Har du tak-yta får du "ganska" många fler watt med platt liggande paneler kontra en "mover"... ;)

Men det ena förtar inte det andra... Jag har 160W liggande och kommer förmodligen öka på med en manuell mover...
Tex. likt panel antennerna som manuellt vinklar upp sig när man pressar infästnings stången uppåt.

Sedan är det bara att vrida efter behov el. ordna en lagom vridning via en liten elmotor.
Dock tidig vår/ sen höst är vinklingen i lod led mer givande en vridet runt axeln pga.
solens effekt vid horisonten är maximal endast under en begränsad tid.

27.000 för en gps styrd enhet... Näääää, åtminstone inte för mig...

Lycka till, vad det än blir så är det ett Stort + med solpaneler!
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig I min förra Concorde hade jag 120 watsolpanel kontra självsökande sådan ?

I min förra Concorde hade jag 120 watts solcellspanel och de gav aldrig mer än 5-6Amp ( ca 70 Watt ) på högsommaren, i mitt tycke ingenting när batterierna var på 320 Amp
Visst märkets det men…hade förväntat mig mer för 15 000:-.

Nu när jag inväntar min tredje husbil så har jag tänkt om lite.
Denna gången satsar jag slantarna på en kraftig batteribank på över 500 Amp och en laddare på 100 Amp, tillsammans med ett elverk på 2000 Watt.

Jag tror personligen att denna strategin är mer ekonomisk och användbar än att pynta husbilstaket med dyra solceller.

Detta är min åsikt och jag vill absolut inte förringa andras positiv erfarenheter av solceller.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vanlig solpanel kontra självsökande sådan ?

Det mest kostnadseffektiva borde vara en manuell ställbar solpanel. (finns speciella master att tillgå på tillbehörsmarknaden) Om man kopplar nedledningen till batteribanken över en amperemätare kan man enkelt ställa in panelen för att ge max laddning. Jag tror även att man får betydligt bättre laddning än med liggande paneler även om man efterjusterar panelerna med endast ett par timmars intervall.

För egen del nöjer jag mig med den liggande panel som finns på taket då en ombyggnad med nytt hål i taket, mast som kanske blir i vägen plus allt jux med justeringen avgör saken.

Kanske bättre, som nämnts tidigare, att anpassa batteribanken till den förväntade förbrukningen, eller varför inte en bränslecell, för då har man tillgång till ström just under den tiden som förbrukningen brukar vara som störst.(tror att det är lätt att "räkna hem" en bränslecell i en husbil.)
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig solpanel kontra självsökande sådan ?

Att räkna sin egen förbrukning kan oxå ge en riktlinje...
Med en till ändamålet avvägd batteribank tycker jag att dygnsförbrukningen kontra tillskottet är det som är av intresse.

Vid få tillfällen enstaka förbrukare som tex. hårfön, men se upp för höga strömuttag på en otillräcklig batteribank.

Vår panel är på 165W/24v (skrev 160 ovan) och ger ett tillskott beroende på årstid/väder och läge på mellan ~25-60A per dygn.
Batteribanken på 220A (köpte till 1st: 110A) Allt till en totalkostnad på under 9.000:-

För oss en väl avvägd dimensionering om det inte vore för att jag laddar mina accar till mina RC-Helisar... Men det är en annan "5'a"
Av den anledningen kommer jag öka på med ytterligare solpanel, som är vansinnigt bekvämt när det väl är på plats! :)

Det går även att kombinera/stödja med både bränslecell, modernt elverk, vindkraft etc...

Åter till ämnet, trots mindre nyttjad effekt är det sannolikt mest prisvärt att montera paneler platt på taket...
Kontra dagens GPS styrda/automatiserade anläggningar... Som Affezell frågar om...:santa1:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig solpanel kontra självsökande sådan ?

Blir det för dyrt med solceller så kanske man skall blicka på Efoy bränslecell , köper man en solpanel så blir den lite fastmonterad på husbilen och när den skall säljas så åker den väl med i köpet medans en bränslecell blir lättare och ta med sig .

I Tyskland så är dom ju ett antal tusenlappar billigare än i Sverige .
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig solpanel kontra självsökande sådan ?

hej på er vill berätta om min montering, jag monterade en solpanel tvärs biltaket på min gamla rapido, på egen tillverkade typ trekant fästen, som man kunde vinkla panelen fram eller bakåt, ca 15-20-grader mot solen, när jag körde vinklade jag den framåt för mindre luftström. fick mer amp timmar då, en nu med större panel platt mot taket så nu med facit i handen så blir det upp med den gamla och tillverkning nya fästen jag har och hade, en stor taklucka som jag kom åt panelen inifrån som man kan rengöra jag kan inte fatta att jag gick med på att firman monterade panelen man kan ej komma åt att rengöra den utan min teleskopstege jag tror man fixar saker bettre själv och läser om hbk,s medlemmars erfarenheter mvh håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig solpanel kontra självsökande sådan ?

Bäst är förstås en självsökande solpanel, men priset är åtminstone för mig alldeles för högt. Därför använder jag fast monterad, men så kraftfull som de fysiska måtten på taket tillåter.
Det låter intressant med vinklingsbar panel!!
 
Toppen