Har ingen erfarenhet av Vantourer, men har en Adria ”630” dvs en plåtis i samma storlek.
Det skiljer ju inte så mycket på plåtisar i samma storlek. Basbilen är antingen Fiat eller som i vårt fall Citroën, egentligen samma bil förutom att drivlinan är från olika tillverkare. Vad gäller inredning så är ju prylarna också i stor sett från samma underleverantörer etc.
Det som man mest behöver se upp med eller få åtgärdat på garantin senare är ju att allt är ihopsatt och rätt ihopsatt. Där är väl den stora skillnaden på husbilar och personbilar där husbilstillverkarna har lång väg kvar innan dom kom till den nivån man skulle önska sig.
T.ex. Upptäckte vi att batteriet till bodelen inte satt fast och det fanns inte ens något att sätta fast det med. Kanske inte vad man väntar sig på ett fordon för över 600tkr. Självklart fick dom rätta till det på garantin, men ändå. En felmonterad mörkläggningsgardin ett annat exempel.
Dvs kolla och dra, manövrera etc varenda jävla pinal i bilen! Spelar ingen roll vill jag påstå om det är vad vissa kallar premiummärke eller budgetmärke slarvigt ihopsatt och dålig Kvalitetskontroll är det från påbyggarna. Möjligen är något annat med Cartago etc då dom bygger bilar för mångmiljonbelopp, så kanske dom är bättre?
Basbilen är en transportbil, som i sitt ”vanliga utförande” är en relativt billig produkt, men så är ju också fallet med dom flesta husbilar oavsett plåtis, halv eller helintegrerad. Något rostskydd finns knappt överhuvudtaget, så en komplettering med en full rostskyddsbehandling kanske bör ingå i kalkylen? Det är ju trots allt mer plåt som kan rosta på en plåtis. (Visst finns det rostskyddsgaranti, men den gäller genomrostning etc och är till ringa glädje om bilen ser ut som skit i åratal dessförinnan.)
Det som i övrigt skiljer olika plåtisar åt är väl mer en fråga om tycke och smak samt vad man vill lägga pengar på i fråga om drivlina. Dvs gasol eller kompressor kyl? Gasol eller dieselvärme? Mindre skillnader förekommer i inredningen etc, men dom flesta är rätt lika vid samma längd på bilen. Sen är det mest en prisfråga vad gäller motorer & växellådor. Vi kör en manuell med svagaste motorn, men upplever detta som tillräckligt.
En sak som är bra på vår bil är att det är enkelt att ta bort mellanvägg och fotsteg under sängen (2 vingmuttrar att lossa så kan man bara lyfta ut den enheten), för eventuell genomlastning av långt gods. Då går det ju in lister eller annat virke med längder upp till ca 5meter inne i bilen.